Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Deus Ex-maker: 'Virtual reality niet geschikt voor entertainment'

VR niet meer dan een rage volgens Warren Spector

Geschreven door Gijs Scheltens op
Warren Spector, de maker van de originele Deus Ex, denkt dat virtual reality niet zal aanslaan voor games. Hij zegt dat in een interview met GamesIndustry.

"Ik denk dat virtual reality niet meer dan een rage is. Waarschijnlijk is het alleen interessant voor hardcore gamers. Ik zie wel vr-mogelijkheden voor sociale media, virtuele afspraken en trainingen. Maar voor entertainment? Ik zie het niet gebeuren", aldus Spector.

"Ik denk dat de meeste mensen er niet dom uit willen zien (iedereen met een virtual reality-headset ziet er dom uit) en zichzelf niet willen afsluiten van de rest van de wereld. Stel dat iemand je van achteren besluipt met een honkbalknuppel, en dan hebben we het nog niet eens over misselijkheid gehad."

Augmented reality
Spector werkte in de jaren '90 aan een aantal spellen met vr-ondersteuning. "Toen was ik er wel enthousiast over, nu ben ik daar overheen", vertelt Spector. Wel is hij enthousiast over augmented reality: "Daar zitten wel kansen. Zelfs de meest voor de hand liggende toepassingen voor AR zijn fascinerend."

Warren Spector staat bekend als de bedenker van Deus Ex. Voordat deze game uitkwam werkte Spector bij Looking Glass aan System Shock en Thief: The Dark Project. Ook had hij de leiding over het ontwikkelteam achter Epic Mickey.

Virtual reality
Er zijn verscheidene virtual reality-headsets in ontwikkeling. Oculus komt met vr-headset Oculus Rift, Sony werkt aan Project Morpheus en Valve werkt samen met HTC aan de HTC Vive. De Vive moet eind dit jaar verschijnen, de Rift en Morpheus verschijnen naar verwachting begin 2016. Microsoft werkt aan een augmented reality-bril genaamd HoloLens, die rond de release van Windows 10 moet uitkomen.

Bron: GamesIndustry

Dit artikel delen:

Lees meer

Portal 2-mod Portal Stories: Mel nu gratis te spelen Update: Rocksteady en Nvidia gaan pc-versie Arkham Knight verbeteren
29

Reacties op: Deus Ex-maker: 'Virtual reality niet geschikt voor entertainment'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DutchYoda

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Kan me er wel een beetje in vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crazy Harry

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik in zijn geheel niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ugh, vind het verrassend dat hij zo'n uitspraak doet, want gamen ansich is al helemaal niet zo sociaal, en dat het niet geschikt zou zijn voor games ben ik het al helemaal niet mee eens..
    En de misselijkheid heeft meer te maken met verkeerde IPD instellingen dan met de framerate (want hoe verklaar je anders dat ik op een oude Forte VFX-1 of een latere Vuzix VR920 totaal geen last van misselijkheid heb (maar daar kun je bij beide de IPD en scherpte wel goed instellen) en bij mijn Oculus DK2 (waar je met moeite de IPD kunt instellen) ik er enorm last van heb, de oude HMD's hebben een veel lagere refreshrate..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Scheelt natuurlijk ook wel per persoon, en natuurlijk valt de VR920 niet echt te vergelijken met een DK2 maar die discussie hebben we al gehad :)

    Het heeft ook met meer factoren te maken, haal je die 75 frames of niet. Zodra ik onder de 75fps zak word ook ik kotsmisselijk met de DK2. Loopt het allemaal soepel kan ik uren spelen zonder ziek te worden. Je moet ook echt je VR legs kweken omdat je brein het gewoon niet helemaal aankan in het begin.

    Speel bijvoorbeeld maar eens Dreadhalls, de eerste keer dat je die speelt ga je naar de kloten. Je lichaam/brein denkt dat je loopt in het spel terwijl je eigenlijk stil zit in je stoel, eenmaal ook nog een hoek omlopen en je maag komt omhoog. Nu speel ik die ook een uur aan één stuk zonder ziek te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    huh? hoezo valt die niet te vergelijken? heeft ook gewoon headtracking..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacBlade

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Sorry, even off-topic, maar wanneer krijgen we wat van "Track-mania" te lezen. Er zou toch een mini preview/ hands on over komen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Go Microsoft Hololens!! ook ik heb echt geen zin in sessies van 4 uur met zo een ding op je harses! De hololens daarentegen ziet er stuk gebruikersvriendelijker uit. Wat ik me voorstel bij de Hololens is dat het kwa gameplay misschien niet zo veel gaat toevoegen maar kwa sfeer wel. Stel je voor dat je bepaalde levels of kleuren kunt projecteren in jouw omgeving zodat het lijkt dat je meer in de game bent betrokken………dat is voor mij al voldoende.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    dan koop je toch gewoon een ambilight TV ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Hololens, dat ding projecteerd een beeld ter grootte van een pak kaarten op een armlengte afstand, en al helemaaaaaal niet zoals microsoft het presenteerde op de E3. kompleet fake.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Komplete fake ? hahah droom verder. Veel journalisten waren om. Laten we het afwachten ik was in ieder geval onder de indruk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    hier, heb je wat te lezen.

    www.theverge.com/2015/6/18/8809323/microsoft-hololens-field-of-view-kudo-tsunoda

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    haha casualkiller kan niet hebben dat MS iets goed doet. jammer he, dat er wel bedrijven zijn die innoveren! AR gaat het sowieso worden, is het niet met de hololens dan wel met de hololens 2.0. MS zijn software is er al klaar voor, nu de hardware nog!

    Deze man heeft gewoon een goed punt. VR is niet voor de massa, alleen voor een handjevol gamers die het tof vinden.
    Hololens kan overal worden ingezet (in het ISS bijvoorbeeld). Of heb je iron man niet gezien? Die heeft ook geen VR bril, maar AR ;)

    Ik ben blij dat er eindelijk een innovatieve stap wordt gemaakt ipv de volgende dunnere telefoon die niks toevoegt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Zie juist minder in hololens dan in een normale VR helm…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Hij praat wel heel erg in het straatje van Microsoft….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    "Ik denk dat de meeste mensen er niet dom uit willen zien (iedereen met een virtual reality-headset ziet er dom uit)"

    Nee want met een hololens zie je er niet dom uit?
    in beide gevallen heb je een redelijk groot apparaat op je hoofd zitten.
    Vind het niet echt een goed argument.

    Misselijkheid is ook makkelijk te verhelpen door je VR bril goed in te stellen.
    En je moet er ook even aan wennen. (Zo heb ik de eerste keer met de DK2 er last van gehad en nu kan ik uren Elite Dangerous spelen zonder problemen)

    "Stel dat iemand je van achteren besluipt met een honkbalknuppel, " is ook zo'n vreemd argument, als je bezig bent met je hololens voor je zie je ook niet wat er achter je gebeurd?
    Ben je bezig met je spreadsheet of vol aan gamen heb je ook 9 van de 10 keer niet in de gaten wat er achter je gebeurd…….

    Hij mag ze mening hebben maar its wel slecht onderbouwd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Deze man bekijkt het blijkbaar vanuit zijn eigen perspectief en vind VR niet aantrekkelijk waar een andere groep mensen het te gek zal vinden voor entertainment waaruit een groot deel hardcore gamers zal bestaan. VR zal over tijd groot uitgroeien in de game community en alleen maar groter worden naarmate er meer mogelijkheden komen.

    Het enige waar ik me zorgen om maak (motion sickness zal eruit worden gewerkt en een kleine groep mensen kan beter nooit aan VR beginnen omdat ze er misselijk van worden) behalve het anti sociale aspect wat gamen sowieso al had behalve games die samen worden gespeeld zijn de schermen die gebruikt worden waar voor gewaarschuwd word die voor meerdere uren op centimeters van je ogen af geplaatst zullen zijn. De meningen zijn erover verdeelt en tot de tijd dat iemand zo`n apparaat veelvuldig en lang zal hebben gebruikt is het onduidelijk wat het effect hiervan zal zijn.

    Ik zou vanaf dag 1 anders een VR apparaat in huis hebben maar wacht om deze reden af wat hiermee zal gebeuren. Voordeel van het afwachten is ook nog dat de technologie over tijd zal verbeteren en goedkoper zal worden. Ik verwacht ook dat de launches van VR tijd zullen nodig hebben om te groeien zoals altijd het geval is met introduceren van nieuwe producten.

    VR word geen gimmick ook al kan het nog lang duren voordat het grootschalig uit groeit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BlackStarVegas

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Werd dit niet van 3d ook gezegd?
    Ik denk dat deze technologieën beiden nodig zijn (en zijn geweest) om verder te komen, maar of het meer dan een gimmick wordt? Moeilijk te voorspellen.

    Begrijp me overigens niet verkeerd - ik zie het persoonlijk graag uitgroeien tot iets groters.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crazy Harry

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Er is nooit een asociaal aspect geweest aan games. Er zijn altijd games geweest die je met elkaar kan spelen. Degene die games asociaal vinden projecteren hun eigen afkeer van deze sociale activiteit op het medium.
    VR gaat daar niets aan veranderen. Hoewel je er niet mee op hetzelfde scherm kijkt (zoals dat met veel games is), communiceer je met elkaar, en beleef je met elkaar.
    Geen enkel ander medium is zo sociaal als spelen, ook met een VR-headset.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Caddoc

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    VR is all een gimmick net als kinect enz. Hololens en vr zijn voor een relatief kleine groep interessant daar buiten veel minder

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik denk dat hij er compleet naast zit. Gaming is in feite al virtual reality, als je de betekenis letterlijk neemt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.