Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Deus Ex-designer wil minder filmische games

Vindt Heavy Rain en Uncharted meer films dan games

Geschreven door Aida . op
Warren Spector, bekend van zijn werk aan de originele Deus Ex en Epic Mickey, heeft tijdens PAX Australië gezegd dat hij games als Heavy Rain, Uncharted en Telltale’s The Walking Dead meer films dan games vindt. Hij zegt dat er meer moet worden gedaan om gameplay en spelerkeuzes goed in games te verwerken.

Spector legde tijdens zijn speech de nadruk op ‘collaborative storytelling’, waarbij zowel de keuzes van de spelers als de ontwikkelaar gevolgen hebben voor een spel. Volgens hem zit er in een game als Uncharted weinig ruimte om eigen keuzes te maken. “Je hebt erg weinig mogelijkheden om jezelf te uiten; het gaat erom hoe je een voorgeprogrammeerd pad voltooit om zo bij het volgende verhaalpunt te komen. Het is een geweldig verhaal – een beter verhaal dan ik ooit zal vertellen in een game – maar het is geen spelersverhaal; het is niet jouw verhaal.”

Spector zegt dat er verschillende categorieën zijn waar een spel onder kan vallen als het gaat om de mogelijkheden om je eigen keuzes te maken. Spellen die onder de medium en hoge categorieën vallen, geven de speler meer keuzemogelijkheid dan spellen uit de lage categorie.

Spector plaatst Telltale's The Walking Dead in de medium categorie: “Ik hou van The Walking Dead, maar de keuzes die je moet maken; het zijn meeslepende keuzes… maar ze zijn designergericht, niet spelergericht. Elke keuze in een spel als dit is vooraf op papier gezet en de gevolgen van die keuze zijn vooraf vastgesteld door ontwikkelaars.” Ook Heavy Rain vindt hij onder de medium categorie vallen – Spector zegt dat de keuzes in het spel in principe vijf verschillende filmscripts zijn waar je uit kunt kiezen.

Volgens Spector maken games geen gebruik van datgene wat games anders maakt. “Ontwikkelaars moeten gebruikmaken van de unieke ‘collaborative storytelling’-mogelijkheden met opkomende gameplay en een grotere spelersinvloed.” 

Bron: Powerupgaming

Dit artikel delen:

Lees meer

Het nieuwe Xbox One-dashboard in beeld Xbox One Elite-controller bijna uitverkocht
13

Reacties op: Deus Ex-designer wil minder filmische games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vermillion

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik geef hem 100 procent gelijk! Heb toevallig laatst uncharted een kans gegeven omdat de game overal zo de hemel in is geprezen. Nou dat viel vies tegen. Vind uncharted echt helemaal niks en zwaar overrated. Tomb raider is vele malen beter vind ik. Uncharted is echt van punt A naar punt B lopen en bad guys knallen met cover shooting. Bij tomb raider heb je grote omgevingen en veel exploratie. Dat heavy rain een film was zag ik al toen ik de demo probeerde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het is toch maar wat je wil juist toch? Uncharted is dat altijd al geweest. Dat jij een andere verwachting had dat ligt bij jou. Niet bij Uncharted, die al vanaf deel 1 die formule toepast.

    Wat deze man eigenlijk zegt is…er zijn verschillende soorten spellen en ik zou graag zien dat ze meer hetzelfde worden.

    Niet elk speel hoeft een open wereld te hebben met vrije keuze, etc. Lineaire spellen zijn ook fijn. Je skills worden op de proef gesteld tijdens een mooi verhaal. Nice toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Die gigantische omgevingen bij Tomb Raider vielen ook wel mee. Veel gebieden speelden als een vrij lange gang waar je van a naar b liep. Google maar eens op Tomb Raider maps, dan zie je het pas goed. Daarnaast waren de quick-time events in TR precies het fimische aspect waar Warren Spector over praat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vermillion

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Nou, lineare games heb ik op zich geen problemen mee, maar dan moet het echt goed inelkaar zitten zoals God Of War, De oude resident evils, metal gear solid etc. Tja zal wel aan mij liggen. Misschien was uncharted gewoon te cartoony voor mij. Ik ben wel een fan van naughty dog, crash bandicoot, jak and daxter en the last of us vind ik allemaal geweldige games. Maar uncharted is gewoon te straightforward voor mij. Ik neem binnenkort wel de echte koek als Rise of the Tomb raider uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Hoe narcistisch ben je eigenlijk als je voor anderen bepaalt (of wil bepalen) wat er wel of niet meer of minder moet zijn…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Idd wat een pannekoek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Mee eens. Misschien moet de beste man zelf het goede voorbeeld geven want op Epic Mickey na heeft hij al 11 jaar geen game geproduceerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vermillion

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    @Razgriz: Ben je ace combat fan?

    Ik had het vooral over die oudere tomb raiders ook. Daar waren de omgevingen wel veel groter en veel meer zoekwerk. Ja bij de reboot van 2013 hebben ze een beetje gekeken naar uncharted. Toch was ook de laatste tomb raider veel beter en groter dan uncharted. Wapens verbeteren, veel meer replay value, veel collectibles en ik vind Lara gewoon veel cooler dan Nathan Drake.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik ben het eens dat gameplay centraal moet staan in een spel, maar wie is hij om dat te bepalen voor iedereen? Na het eerste deel van Uncharted weet je wat je met deel 2 en 3, en straks deel 4 ook krijgt. Je vindt het niks en je haakt af, of je vindt het leuk en je knalt lekker door. Dat is ieder zijn eigen keus toch? Ik heb me in elk geval prima vermaakt met Uncharted 1 t/m 3!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vermillion

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ja precies. Ik vind het meer een third person shooter dan een adventure. Tja, dan speel ik liever max payne 3 ofzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    haha, dat mensen d'r over vallen dat een gamedesigner vind dat games een bepaalde vorm moeten hebben, nee dat moet hij natuurlijk eerst overleggen met al die arrogante sukkeltjes,
    jezus wat een lol. Die man is een individu die in zijn recht staat te verkondigen wat hij zelf het beste vind, hij dringt niemand wat op of wat dan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dit ^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik vind het allebei geweldig.
    Het nadeel is alleen dat ik te veel keuze heb en dus te veel games links laat liggen of vergeet die misschien wel ontzettend vet zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.