Spector legde tijdens zijn speech de nadruk op ‘collaborative storytelling’, waarbij zowel de keuzes van de spelers als de ontwikkelaar gevolgen hebben voor een spel. Volgens hem zit er in een game als Uncharted weinig ruimte om eigen keuzes te maken. “Je hebt erg weinig mogelijkheden om jezelf te uiten; het gaat erom hoe je een voorgeprogrammeerd pad voltooit om zo bij het volgende verhaalpunt te komen. Het is een geweldig verhaal – een beter verhaal dan ik ooit zal vertellen in een game – maar het is geen spelersverhaal; het is niet jouw verhaal.”
Spector zegt dat er verschillende categorieën zijn waar een spel onder kan vallen als het gaat om de mogelijkheden om je eigen keuzes te maken. Spellen die onder de medium en hoge categorieën vallen, geven de speler meer keuzemogelijkheid dan spellen uit de lage categorie.
Spector plaatst Telltale's The Walking Dead in de medium categorie: “Ik hou van The Walking Dead, maar de keuzes die je moet maken; het zijn meeslepende keuzes… maar ze zijn designergericht, niet spelergericht. Elke keuze in een spel als dit is vooraf op papier gezet en de gevolgen van die keuze zijn vooraf vastgesteld door ontwikkelaars.” Ook Heavy Rain vindt hij onder de medium categorie vallen – Spector zegt dat de keuzes in het spel in principe vijf verschillende filmscripts zijn waar je uit kunt kiezen.
Volgens Spector maken games geen gebruik van datgene wat games anders maakt. “Ontwikkelaars moeten gebruikmaken van de unieke ‘collaborative storytelling’-mogelijkheden met opkomende gameplay en een grotere spelersinvloed.”
Reacties op: Deus Ex-designer wil minder filmische games
Vermillion
unipro81
Wat deze man eigenlijk zegt is…er zijn verschillende soorten spellen en ik zou graag zien dat ze meer hetzelfde worden.
Niet elk speel hoeft een open wereld te hebben met vrije keuze, etc. Lineaire spellen zijn ook fijn. Je skills worden op de proef gesteld tijdens een mooi verhaal. Nice toch?
Razgriz
Vermillion
Apetjoek
pepsi
Razgriz
Vermillion
Ik had het vooral over die oudere tomb raiders ook. Daar waren de omgevingen wel veel groter en veel meer zoekwerk. Ja bij de reboot van 2013 hebben ze een beetje gekeken naar uncharted. Toch was ook de laatste tomb raider veel beter en groter dan uncharted. Wapens verbeteren, veel meer replay value, veel collectibles en ik vind Lara gewoon veel cooler dan Nathan Drake.
Vriess
Vermillion
oropher
jezus wat een lol. Die man is een individu die in zijn recht staat te verkondigen wat hij zelf het beste vind, hij dringt niemand wat op of wat dan ook.
RPGer
Red Dead Demon
Het nadeel is alleen dat ik te veel keuze heb en dus te veel games links laat liggen of vergeet die misschien wel ontzettend vet zijn.