Deus Ex is één van de weinige topgames van de laatste jaren die ook echt als klassieker bestempeld werd. Project manager Harvey Smith blijft bescheiden en is van mening dat er nog veel verbeterd kon worden aan het origineel. Vandaar ook dat men de lat met deeltje twee weer een stuk hoger wil gaan proberen te leggen. Met de Unreal Engine zit het grafisch ditmaal in ieder geval wél goed. Verder kunnen we natuurlijk nieuwe omgevingen, wapens en upgrades verwachten.

Maar de grootste veranderingen zullen in de interactiviteit en de mate van lineaire gameplay te vinden zijn. Waar in Deus Ex de vrijheid groot was, waren er toch altijd wel min of meer een aantal vaste oplossingen die gebruikt dienden te worden. Met Deus Ex 2: Invisible War zal er veel meer van de creativiteit van de speler gevraagd worden. Dit wordt mede veroorzaakt door de vergrote interactiviteit met de omgeving. Een ander doel wat men voor ogen houdt met dit project is dat het bereikbaar moet blijven voor zowel het hardcore als het mainstream publiek.

Een andere interessante nieuwe feature is de zwarte markt:HomeLAN - Has character and skill generation been changed and improved for Invisible War? Harvey Smith - Yes. We've merged the skills and augmentation systems into a single system called "biomods." All the same functionality is still there. (The Computer Skill has become the Neural Interface biomod, for instance.) Each "tier" of the biomod powers is now significantly different. In other words, if you upgrade, you don't just get +10% or whatever, but instead you get some cool new power. One of the coolest things we've done is to add a track of Black Market biomods to the list. So the player can either install standard powers, sexy-evil black market powers, or some combination of the two. Some of the new black market biomods allow for some amazing gameplay: Bot Domination allows the player to assume control of bots, from the bot's visual perspective, and the Health Leech Drone allows the player to break down corpses and unconscious bodies for healing. HomeLan heeft ongeveer het hele team bij dit interview betrokken. Hier is veel informatie uit voortgekomen, maar weinig nieuwe feiten. Deus Ex 2: Invisible War gaat zeer waarschijnlijk in 2003 nog uitgebracht worden.