"Het zou de nieuwe Assassin's Creed worden! Het eerste jaar was er om het team te bouwen, om de historische periode te onderzoeken, maar ook om een nieuw ip te creëeren." Désilets geeft aan dat de game in de preproductiefase zat en volledig om de gameplaymechanics draaide, ondanks dat het ging om een nieuw ip en er een historische context moest komen.

Over de inhoud van 1666 wilde Désilets één ding kwijt: "Hier is de enige aanwijzing (die ik geef). Rembrandt leefde nog in 1666 en stierf in 1669. Ik nam een van zijn beroemdste schilderijen, de Filosoof, en stopte het in de designdocumenten voor de game, dus ik heb hieraan gerefereerd, min of meer."

Ontslagen

Désilets werd eerder dit jaar ontslagen bij Ubisoft Montreal na onenigheid met de Ubisoft-leiding over de richting van het project. Ubisoft Montreal was voorheen THQ Montreal en werkte aan twee games: 1666 en Underdog. Ubisoft kocht na het faillissement van THQ de studio op. In het verleden was Désilets al bij Ubisoft vertrokken om voor THQ te gaan werken.