Derde prototype Oculus Rift onthuld | Gamer.nl

Derde prototype Oculus Rift onthuld | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Die nieuwe sensoren zorgen ervoor dat de beleving van de gebruiker realistischer is, meldt The Verge. Door de extra sensoren kan de bril nauwkeuriger bepalen hoe de gebruiker zijn hoofd draait, waar hij heen kijkt en zelfs hoe hij zich door een ruimte beweegt.

Op die manier kan een gebruiker in de echte wereld rondlopen, en wordt de beweging door de virtuele wereld daaraan gespiegeld. Ook het verbeterde 3d-geluid moet bijdragen aan een meer realistische beleving. Daarnaast is de bril lichter dan de vorige twee prototypes. Ook zou het scherm van de bril een hogere resolutie hebben dan de vorige versie, met full hd-scherm.

Hoe hoog de resolutie van het nieuwe scherm is, heeft Oculus niet bekend gemaakt. Het zou in ieder geval niet het scherm uit de Samsung Galaxy Note 4 zijn. Oculus en Samsung werkten samen aan de Gear VR. Die virtual reality-bril heeft geen eigen scherm, gebruikers schuiven in plaats daarvan de Galaxy Note 4 met hoge resolutie qhd-scherm in de bril.

Consumentenversie

Dit nieuwe prototype is net als de voorgaande twee modellen nog steeds niet bedoeld voor de consumentenmarkt. Oculus is wel van plan uiteindelijk zo’n consumentenversie uit te brengen. Volgens producthoofd van Oculus Nate Mitchell zou dat zowel in 2014 als 2015 kunnen zijn, al geeft hij geen garantie.

Een consumentenversie zou volgens Oculus-ceo Brendan Iribe in ieder geval een gezichtsveld groter dan 90 graden moeten bieden. Ook moeten de beelden op een snelheid van 90 hertz verversen, en mag de vertraging tu en bril en computer niet meer dan 20 milliseconden zijn. Per oog wil Oculus een resolutie van minstens duizend bij duizend pixels bieden.

Door NUtech


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou