De Tweede Wereldoorlog is tegenwoordig een populair thema onder game-ontwikkelaars, maar de Poolse ontwikkelaar Mirage was een aantal jaren geleden met haar FPS Mortyr een van de eerste om zich hieraan te wagen. Mortyr was een shooter met erg klassieke gameplay en een aantal irritante facetten, en had de pech net te verschijnen in een periode waarin de eisen aan de first person shooter verschoven van het simpele knalwerk, naar een stevig verhaal en tactische elementen. Het spel werd dan ook helemaal afgebrand, verkocht niet echt goed en was snel weer vergeten.

Behalve bij de ontwikkelaar zelf. Mirage wist namelijk, hoe erg het ook mag klinken, de kwaliteit van Mortyr met haar daarop volgende games niet te overtreffen. Vooral Sniper: Path of Vengeance bezorgt veel spelers nog steeds nachtmerries. Er zat voor Mirage dus niet veel anders op, dan verder te teren op het succes van Mortyr en met een opvolger te komen: Mortyr II.

Voor Mortyr II heeft Mirage goed gekeken bij de hedendaagse shooters met de Tweede Wereldoorlog als thema, in plaats van naar Wolfenstein 3D, en het is dan ook zo'n typische, 'intense' ervaring geworden, met overvliegende vliegtuigen, veel explosies en projectielen die langs je oren zoeven. De omgevingen zijn rijkelijk gevegeteerd, waardoor je goed zult op moeten letten op de tegenstanders in het struikgewas.

Met de demoversie, welke te vinden is bij Worthplaying en GamersHell krijg je alvast een klein voorproefje van wat je te wachten staat. De demo weegt 110 MB en behoort daarmee tot de lichtgewicht klasse.