Vorig jaar liet Microsoft wereldwijd Xbox 360's terughalen, maar de ware toedracht van deze actie werd niet verteld. De Xbox 360's kampten met oververhitting waardoor uiteindelijk de gevreesde Red Ring of Death verscheen en de console het loodje legde.

Bryan Lewis, op een hoge functie geplaatst in het bedrijf Gartner, liet tijdens een conferentie van de Design Automation Conference weten wat de ware reden is geweest voor het terughalen van de Xbox 360's vorig jaar.

Lewis zegt dat het probleem is ontstaan omdat Microsoft langs de ASIC verkopers (Application Specific Integrated Circuit, een chip ontworpen om bepaalde applicaties uit te voeren) wilde gaan door zelf haar grafische chip te ontwerpen. Door deze stap zelf in handen te houden kon Microsoft direct naar Taiwan om daar het productieproces te starten en dat scheelde natuurlijk flink wat kosten.

Maar helaas bleek al snel dat het besparen van miljoenen dollars omsloeg in het betalen van meer dan 1 miljard dollar voor het terughalen van de Xbox 360 consoles. De zelf ontworpen ASIC door Microsoft bleek niet goed genoeg te zijn en zorgde voor problemen.

Om het probleem op te lossen ging Microsoft naar een ASIC verkoper in Amerika en liet daar de chip opnieuw ontwerpen. Hoewel de verkoper niet is genoemd, is het hoogstwaaschijnlijk ATI Technologies, nu onderdeel van AMD.

Toen Microsoft in juli 2007 een conference call had met diverse analysten liet ze weten dat de problemen die ondervonden werden met de Xbox 360 het gevolg waren van een ontwerp probleem. Op de vraag of het probleem werd veroorzaakt door de productie van Microsoft zelf werd met een standvastig 'nee' geantwoord. Uit de woorden van Lewis blijkt echter het tegendeel.

Inmiddels zijn de meeste Xbox 360's nu voorzien van een herziene chip en lijkt het aantal klachten flink te zijn gedaald.