De toekomst van de pc lijkt steeds onduidelijker te worden met de komst van de nieuwe consoles. Zo lijkt de Xbox de rol van de pc over te willen nemen en zou pc wel eens in de pure hardcore-scene kunnen vallen. Iets wat niet echt bevorderlijk is voor de toekomst van dit speelplatform.

Brad Wardell van Avault schreef zijn 3de deel over de toekomst van gaming. Daarin noemt hij de te trage groei van de pcgames-markt en de daardoor tegenvallende verkopen op het platform.-There is limited shelf space available for PC games but lots of games to fill them; thus retailers can charge a premium for shelf space.

-Even games that make it into retail typically sell less than 20,000 copies. A "Hot" game will sell 50,000 copies and a top 10 title only has to break 150,000 copies.

-Games that don't get into retail tend to do very low numbers -- less than 10,000 units sold (most products doing far less than that even). Dat de pc zal ophouden met bestaan als gamesplatform lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar hoe groot het marktaandeel zal worden is nog niet duidelijk.