Kunstmatige Intelligentie, of in het Engels AI. De kern van de meeste single player games, want zonder tegenspeler is het al gauw saai. De meeste games hebben een gescripte AI die reageert op bepaalde acties van de speler, maar vaak werkt dit niet goed, zoals de meesten wel zullen weten. CVG sprak met Louis Castle, de General Manager van Westwood, over de toekomst van AI in games. Ook Louis vindt de AI in de meeste games zwak tot matig.Can games ever become smarter than the player?

Yes, and no. Game AI is often "smarter" than a person at performing a very specific task, playing that game. But it can't leave the "world" of the game so it is really not smarter than the person.

Mathematically it is even just now becoming possible to make computers that play "perfect" simpler games. Checkers for instance. It will still be a while before all the possible moves of Chess can be encoded and selected in real time to play a perfect game. Computer strategy games are often far more complex and so it will be a long time before the best person is not better than the best computer at decisions and strategy. Where the computer AI has a distinct advantage is in having very accurate data available instantly. The AI can make decisions effectively immediately. That is a huge advantage.Het is inderdaad een moeilijke opgave om een AI te maken die "leert" van de speler. Voorlopig moeten we het doen met scriptjes die weten waar je loopt, wat voor units je hebt en hoe je verslagen kan worden, maar dat zal in de toekomst veranderen.