Het online gedeelte van The Division zit in de singleplayergame verwoven, zoals dat bij Bungie's Destiny ook het geval is. Spelers kunnen contact hebben met elkaar in een centrale hub, en tegen elkaar vechten in speciaal daarvoor bedoelde Player versus Player-zones.
Naast de centrale hub gaan spelers met andere spelers in een 'groep' de spelwereld in om missies te voltooien tegen computerbestuurde vijanden. Daarnaast bevat de game 'Dark Zones'. In deze PvP-zones kunnen spelers uit andere groepen het tegen elkaar opnemen. Spelers komen dus alleen spelers uit andere groepen tegen in deze Dark Zones en in sociale hubs.
Het verhaal van de game wordt ontvouwd via verschillene 'milestones'. Spelers moeten deze specifieke gebeurtenissen in het verhaal meemaken voordat ze een nieuwe set missies kunnen doen met andere spelers. Daarom kan een groep met spelers niet altijd bij elkaar blijven, tenzij zij allemaal even snel progressie boeken in een game.
The Division moet in 2015 verschijnen op pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Reacties op: De online wereld van Tom Clancy's The Division uitgelegd
SuperDre
Taken NL
geert1
Wat mij zorgen baart is de MMO-kant van het spel. Ubi heeft aangegeven dat ze het spel zo bouwen dat het "voor altijd" gespeeld kan worden. Dat betekent voor mij: herhaling en grinden, à la Destiny. Met de constant respawnende vijanden, dezelfde missies opnieuw spelen op een hogere moeilijkheidsgraad in iets betere gear en het vullen van reputatiebalkjes. Oftewel: het kunstmatig oprekken van een game. In MMO's wordt dat gedaan om mensen maandelijks te laten betalen, en in Destiny dient het om DLC te verkopen, maar ik ben geen groot voorstander van deze praktijken in games.
Natuurlijk zijn er mensen die dergelijke gameplay en progressiesystemen helemaal geweldig vinden, en dat is je goed recht. Maar ik vind het gemakzuchtig en oppervlakkig. Vergelijk het met de missies in The Witcher, Dragon Age of Mass Effect: Alles is uniek, verhaalgedreven en je hebt als speler blijvende invloed op de wereld. Je speelt niet alleen voor die ene helm met iets betere statistiekjes; je speelt vanwege de wereld, de karakters en het plot. Dat vind ik een stuk krachtiger dan voor de vijftiende keer die zelfde baas af te maken.
Net als bij Destiny heeft deze game ook erg mooie graphics en een prachtige interface, en daar gaat veel ontwikkeltijd in zitten. En net als bij Destiny kan dat gemakkelijk betekenen dat de hoeveelheid content niet enorm groot is, juist omdat het zoveel tijd kost om te maken. De mooie graphics zouden dus een kleinere game tot gevolg kunnen hebben.
Ik hoop dat ik er helemaal naast zit en dat dit spel meer wordt dan een "hamsterwiel / pretpark" MMO. Maar ik ben daar nog niet van overtuigd.
Bioh4zard
ShadowX