Nieuws

'De economie is er niet naar om prijs van Xbox-consoles te verhogen'

Xbox-hoofd Phil Spencer is vooral blij met de prijs van de Xbox Series S

Geschreven door Michel Musters op
Volgens Xbox-hoofd Phil Spencer is het in het huidige economische klimaat niet logisch om de prijs van Xbox-consoles te verhogen.

Dat meldt hij in een interview met CNBC. "Ik kan met zekerheid zeggen dat we op dit moment geen plannen hebben om de prijzen van onze consoles te verhogen. In een onzekere tijd waarin onze klanten economisch uitgedaagd worden, is het volgens ons niet de juiste zet om de prijs omhoog te gooien."

Spencer reageert daarmee indirect op de prijsverhoging van de PlayStation 5 in diverse markten, waaronder Europa. De prijs van de PS5 ging in augustus met 50 euro omhoog vanwegen aanhoudende inflatie en ongunstige wisselkoersen.

Spencer sluit niet uit dat Xbox ooit volgt. "We evalueren altijd onze zaken. Ik kan dus nooit zeggen dat we iets nooit aan doen. Maar als we op dit moment naar onze consoles kijken - de Series X en Series S - vinden we de waarde die we bieden enorm belangrijk. We vinden het geweldig hoe we de Series S, onze goedkopere console, kunnen neerzetten. Meer dan de helft van nieuwe spelers die we aanspreken komen binnen via de Series S."

Gisteren werd aangekondigd dat de Britse waakhond van concurrentiestrijd de overname van Activision Blizzard door Microsoft verder gaat onderzoeken voordat het toestemming geeft. Spencer gaf in het CNBC-interview aan dat hij toekomstige aankopen van bedrijven niet gaat uitstellen vanwege dit onderzoek. "Dit is zo'n competitieve markt dat we niets kunnen pauzeren. Tencent is het grootste gamebedrijf ter wereld en zij blijven flink investeren in games en gamemakers. Sony is groter dan wij en zij blijven ook investeren."

Dit artikel delen:

Lees meer

Guilty Gear: Strive verschijnt op Xbox-consoles en Game Pass Demo van Wo Long: Fallen Dynasty nu tijdelijk beschikbaar
33

Reacties op: 'De economie is er niet naar om prijs van Xbox-consoles te verhogen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 16 september 2022 15:34
    Mooi antwoord en ook glashard een slap in the face voor Sony. In een tijd dat men al minder te besteden heeft denkt Sony alleen aan haar eigen winst en verhoogt de prijzen van haar games en consoles. Uiteraard zal menig fanboy hier dat blijven verdedigen maar het is gewoon niet netjes en Microsoft gaat daar een heel stuk beter mee om. Nintendo ook gezien hun de prijzen van hun games en hardware ook niet omhoog gooien.

    edit: Ook mooi dat hij de positie van Sony en al helemaal Tencent nog even benadrukt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • HansK

    • 16 september 2022 15:45
    @Riyakuya Denk dat het netjes is van Microsoft om het niet te doen, maar ik begrijp wel waarom Sony het wel doet. Microsoft en Sony zijn dan ook qua financiele ruggengraat niet helemaal te vergelijken, dus ik snap beide kanten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 16 september 2022 15:49
    @HansK dat zou inderdaad opgaan ware het niet dat Sony kort geleden nog had aangekondigd de PS5 niet meer met verlies te verkopen. Ze spelen dus of gelijk of, meer waarschijnlijk, maken er winst op. Ook op hun games verdienen ze een aardige cent. Het is dus niet alsof Sony in zwaar water zit financieel. En ook al wil je Sony en Microsoft niet vergelijken, dan kun je wel Sony en Nintendo vergelijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 17 september 2022 04:59
    @Riyakuya Je kan inderdaad Sony en Nintendo vergelijken. Dan kom je er vervolgens achter dat die vergelijking totaal niet op gaat aangezien de switch bestaat uit onderdelen van enkele generaties terug en dus sowieso veel goedkoper is.
    Wat ben jij toch een triest mannetje zeg. Zoek een hobby. Je reacties beginnen standaard te worden. Het is een beetje zoals @coola bij een ubisoft bericht. Met het verschil dat ik coola buiten zijn enigszins onrealistische kijk op Ubisoft nog wel een sympathieke gast vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 17 september 2022 07:08
    @Messtranor bedankt voor je mening. Als het aan jullie ligt kun je Sony nergens mee vergelijken haha. Over standaard reacties gesproken. Blijf lekker in je droomwereldje zou ik zeggen. Ik heb het volgens mij al best vaak gezegd maar, wat jij of een van je andere fanboy vriendjes hier van me vinden interesseert me echt helemaal niets. Als mijn reacties je niet bevallen, negeer ze dan gewoon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 17 september 2022 09:24
    @Riyakuya hoe fanboy? Dat is dus typisch fanboy denken he. Hij is t niet met mij eens, dus is ie 100% voor t andere kamp.
    Ik heb behalve een ps5 ook gewoon een switch en een pc waar ik ook xbox titels op speel.
    Ik vind dat Sony ook genoeg fout doet. Alleen is dit er niet een van.
    Maar ja, gezien je simplistische vorige reacties snap ik dat je niet veel verder komt dan "fanboy".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 17 september 2022 10:37
    @Messtranor dat geld ook voor mij, alleen zijn het bij mij Xbox, Switch en PC. En het komt inderdaad over als fanboy omdat volgens jou Sony met niemand vergeleken kan worden. Microsoft niet want die hebben veel meer geld en Nintendo niet want ja hun hardware is veel goedkoper. Dat maakt geen moer uit. Al deze bedrijven willen winst maken. Sony is in dit geval de enige die die winst wilt verhogen door de prijs voor consumenten omhoog te gooien. Dat is ook waarom MS en Nintendo daar direct op reageerde en terecht ook want het is gewoon niet netjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 17 september 2022 10:45
    @Riyakuya Ik zei dat je nintendo en Sony niet kon vergelijken, je verzint xbox er nu zelf bij. Sony en Xbox zitten wel degelijk in hetzelfde markt segment. Zie dat bedoe ik dus, je leest niet en blaat maar wat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 17 september 2022 11:25
    @Messtranor my bad. Er is iemand anders hier die dat telkens roept dus ik had jullie door elkaar gehaald. Excuses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 16 september 2022 15:49
    @Riyakuya
    Het voelt helemaal kut als je al zo lang aan het zoeken bent naar een PS5 en dan ineens ziet dat de prijs 50 euro gestegen is. Waar je eerder zou verwachten dat de prijs wel eens zou gaan dalen. Vooral omdat de console al bijna 2 jaar uit is. Ongeacht of de PS5 nou wel of niet op voorraad is. Weet niet of het ooit in de geschiedenis van de game consoles voorgekomen is dat de prijs is gestegen nadat de console al enige tijd uit was. Ik mag dan wel blij zijn dat ik de PS5 snel heb kunnen kopen. Maar voor mensen die hem nog niet hebben vind ik het echt niet kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 16 september 2022 15:57
    @Snafu9 inderdaad en ik blijf erbij dat het waarschijnlijk ook helemaal niet nodig was. Gewoon een flinke middelvinger naar hun eigen klanten om er zelf beter op te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 18 september 2022 10:55
    @Snafu9 precies dat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 16 september 2022 16:59
    @Riyakuya Lieve hemel, waar heeft Sony jou aangeraakt waar het niet mag? Je pakt elk topic aan om de ongezonde liefde voor Microsoft te verklaren en Sony af te zeiken. En dan ook nog het woord fanboy durven te gebruiken voor andere mensen. Ga werken, studeren of gamen want je hebt teveel tijd om Gamer in de gaten te houden voor dit soort topics.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 16 september 2022 17:03
    @Zut ik weet niet of het je is opgevallen maar Sony staat de laatste tijd nogal vaak in het nieuws.. en meestal niet negatief. Ik reageer ook op andere onderwerpen echter kan ik er weinig aan doen dat een groot deel van het nieuws over Sony gaat. En ja ik vind dat Microsoft het momenteel beter doet dan Sony met haar wantoestanden dus dan uit ik dat ook.

    Voor mijn verdere dagbesteding heb ik jouw opmerking tevens niet nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 16 september 2022 23:29
    @Riyakuya you must be fun at parties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 17 september 2022 07:09
    @GekkeHenkie bedankt voor je gedetailleerde inbreng op dit artikel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 20 september 2022 20:21
    @Riyakuya graag gedaan :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 16 september 2022 16:27
    Zou ook niet logisch zijn als Microsoft de prijs zou verhoging. Daar moet namelijk iets tegenover staan om het interessant te maken. En nu juist net MS afgelopen jaar nauwelijks grote releases heet gehad, en het voor volgend jaar ook erg onduidelijk is gezien geen enkele game een release datum heeft, zou het voor MS een hoop ander kritiek zorgen.

    Sony geeft op het moment meer redenen om een PS5 te kopen dan een Xbox als je kijkt naar games output en aankomende PSVR2. Hoe "kut" een prijsverhoging ook kan zijn. De meeste mensen hebben na release dit bedrag al niet eens neergelegd, dus 50 euro is nou ook weer geen big deal over het algemeen en zal uiteindelijk ook niet zorgen voor minder verkopen (zoals je nu ziet juist ontzettend veel).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 16 september 2022 16:37
    @AveryJackson
    Bedankt voor jouw mening. Je schrijft het op alsof het feiten zijn. Dat mag uiteraard, moet je zelf weten.

    Een bedrijf kan en mag altijd de prijs verhogen. Of jij dat wel of niet gerechtvaardigd vindt is aan jou.

    Sony maakt in ieder geval geen vrienden zo in deze economie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 16 september 2022 16:55
    @Roolio Dat kan je pas roepen als PS5 sales daadwerkelijk stagneren. Tot die tijd heeft het geen enkel effect of zal het ook geen enkel effect hebben.

    En dat laatste is ook gewoon een feit als je de verkoopaantallen ziet.