Hoewel men op grafisch gebied steeds dichter de werkelijkheid weet te benaderen zijn we op het bedied van kunstmatige intelligentie (AI) in computergames nog mijlen verwijderd van de werkelijkheid. Wanneer het je tegenstanders in een singleplayerspel betreft dan kan je er vaak nog mee leven, maar wanneer het teammates zijn dan breekt al snel de hel los. Ze blijven overal achter haken, lopen je voortdurend in de weg en schieten maar wat in de rondte. 3D Action Planet stelde een top10 samen van de dieptepunten der artificiële intelligentie, en natuurlijk is John Romero's Daikatana van de partij:7. Daikatana There's not a lot that can be said about Daikatana that hasn't been said many times before but that doesn't mean it escapes from this hall of fame. Or should that be shame? Getting stuck moving about a level and showing traits of insanity are not a sign of having much upstairs. Andere games in het rijtje zijn C&C Renegade, The Sum of All Fears en Serious Sam. Ook bekritiseert men nog even de AI in racegames (ik volg de ideale lijn en als jij me in de weg rijdt moet jij maar wijken en niet ik!) en de AI die voor bots in mods wordt gebruikt, alhoewel dit laatste natuurlijk samenhangt met het feit dat de ontwikkelaars hiervan veel minder financiële middelen hebben. De nummer 1 in de lijst is echter het spel dat compleet draait om het ontbreken van AI en waarin je als speler hersenloze wezentjes voortdurend de weg moet wijzen zodat ze geen stomme dingen begaan namelijk de nog steeds immens populaire Lemmings. Lees het hele artikel hier. Al moet ik zeggen dat de AI van echte mensen soms ook heel wat kuren vertoont want tijdens een online potje Battlefield 1942 vloek ik niet zelden om het gedrag van mijn teammates