Op de Games Developers Conference heeft Lee Sheldon een toespraak gehouden over verhaallijnen in games. Sheldon is zelf een schrijver voor televisieprogramma's en films. Onder de 200 titels die hij gedaan heeft bevinden zich ook Star Trek: The Next Generation en Charlie's Angels om maar iets te noemen. Hij gaat hier vooral in op de Online Multiplayer werelden van de MMORPG's.

Volgens hem zijn er drie manieren van een verhaal vertellen. Een daarvan is de lineaire manier, daarnaast kun je een aantal lineaire verhaallijnen naast elkaar zetten, waarbij je een van de verhalen kiest. Ook kun je een web-story maken, waarbij je naar verschillende scenes kunt stappen. De meest geavanceerde is de Modular-story. Hierbij kun je doen en laten wat je wilt en heeft alles invloed op het verhaal.

De beste techniek is een mix van dit alles. De NPC's kunnen gebruik maken van web technieken, de actie van modular technieken en de lineaire voor de cut-scenes. De basis van het hele verhaal luidt als volgt:Sheldon then went on to identify some of the key game structure considerations for storytelling, which he believes are golden rules for interactive entertainment. Script writers should maintain "a consistency of style and avoid anything anachronistic" literally living and breathing within their own game world, They should also "provide rewards without obvious levelling" and "hide the numbers" like hit points or health bonuses which were reward feature of so many online games.

Sheldon concluded by saying that, "people are only interested in the game you have designed, not the game you think you have designed" and asked storytellers and script writers to "replace explicit numbers with real-world style accomplishments for player characters" so that "they will begin to live in your game world". He believed, "players want storytelling to be as transparent as possible" and concluded that writers for online worlds should "use every trick you can think of that you've seen in the best movies, TV drama and literature, as story-related substitutes for the usual simplistic tracking of statistics." The only way forward for online gaming, he believed, was to "hide the mechanics of storytelling within the game." Voor het hele stuk smurf je naar Gamespot UK.