"Dit is waarom we nog niet verschenen zijn. We hebben prestatie nodig. We denken dat we een minimum van 15 frames per seconde nodig hebben met 50 spelers, 2000 zombies en 25000 items (die aanwezig zijn in de spelwereld). Uit al onze laatste testen is gebleken dat we wat losgeslagen systemen hebben in de code die opgeschoond moeten worden."

Volgens Hall ligt dit aan het feit dat de Arma 2-engine, waarmee het spel ontwikkeld wordt, niet specifiek gebouwd is om zoveel verschillende processen tegelijkertijd te hebben lopen. 

Optimalisatie

In de huidige staat ondersteunt DayZ zo'n 10 tot 20 spelers als het gaat om basisfunctionaliteiten. De komende tijd besteedt het team daarom aan het optimaliseren van de engine, zodat dit aantal kan worden verhoogd. Verder zouden er nog wat problemen zijn met het inventory-systeem die pas na de release van de mod aangepast kunnen worden. Volgens Hall is het wel al een hele verbetering ten opzichte van hoe het in de huidige DayZ-mod voor Arma 2 geregeld is.

DayZ heeft nog geen concrete releasedatum en Hall wil er ook geen noemen. Recentelijk verscheen nog een vermelding van het spel in de Steam-database voor Early Access-spellen, wat wijst op een aanstaande speelbare testversie.