Nieuws
Days Gone

Days Gone-schrijver: 'Vraag niet om vervolg als je een game niet op lancering koopt'

"Als je een game goed vindt, koop het dan voor de volle mep"

Geschreven door Michel Musters op
De schrijver en creative director van Days Gone vindt dat spelers niet moeten klagen dat een game geen vervolg krijgt, wanneer men het spel niet op of rond lancering voor de volledige prijs heeft gekocht.

Dat meldt hij in een gesprek met game-ontwikkelaar David Jaffe op zijn YouTube-kanaal. Schrijver John Garvin reageert daarmee indirect op de eerdere geruchten dat SIE Bend Studio geen vervolg op Days Gone mag maken.

"Als je een game goed vindt, koop het dan voor de volle mep", aldus Garvin in de video. "Ik hoor gamers zo vaak zeggen dat ze een game in de uitverkoop halen, of via PlayStation Plus. Klaag niet dat een game geen vervolg krijgt als het op lancering niet werd ondersteund. Er werden op lancering miljoenen exemplaren van God of War verkocht en van Days Gone niet."

Garvin geeft wel aan dat hij beseft dat zijn mening sommige spelers boos kan maken. Volgens eerdere geruchten stelde Bend Studio aan Sony voor om een vervolg op Days Gone te maken, maar keurde Sony dat af. De studio zou kort aan een nieuwe Uncharted-game hebben gewerkt, maar zou weer van dat project af zijn gehaald.  Inmiddels zou Bend Studio aan een nog onbekende titel werken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fysieke editie voor Switch-versie Sam and Max Save the World onthuld Luigi komt mogelijk ook in Lego-vorm uit
35

Reacties op: Days Gone-schrijver: 'Vraag niet om vervolg als je een game niet op lancering koopt'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zut

    • 19 april 2021 08:51
    Uh wat, volgens mij waren er ook nog een hoop problemen en irritaties bij Days Gone op t begin, dmv patches is t wel een stuk beter geworden. Zorg dan voor een game die goed en af is op launch, wat God of War wel was. Clown.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    miklo32

    • 19 april 2021 09:18
    Het is een nieuwe IP. Spelers kennen het nog niet, je zal dus ze naar je game moeten halen om het te kopen op dag één. Spelers zullen eerder geneigd zijn om de reviews af te wachten. En ja, mij verbaasde deze game ook in hoe leuk ik hem vond. Moet ik dan maar zeggen…. nou niet dag gekocht, doe maar geen vervolg?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Erwintjuh

    • 19 april 2021 09:21
    Je weet toch pas of je een game vind als je hem gekocht hebt en (uit)gespeeld hebt? Dus als je denk dat het niks is, voor een aanbiedingsprijs toch besluit het te proberen en het dan geweldig vind, mag je daar geen support voor geven?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 19 april 2021 09:26
    Als ik dan kijk op wiki heeft de game het niet zo slecht gedaan.
    Despite mixed reviews, Days Gone was the best selling physical game in the United Kingdom in the week of release.[25] It went on to be the best-selling software release in all the format sales charts for three consecutive weeks.[26][27] Days Gone would also debut at the number one position in the retail charts in Switzerland, where it remain there for three consecutive weeks.[28][29][30]

    In Japan, Days Gone outsold two other PlayStation 4 exclusive games at launch, God of War and Horizon Zero Dawn.[31] It went on to surpass the lifetime sales of God of War and another exclusive PlayStation 4 game, The Last Guardian.[32] In its first three days after launch, it sold approximately 114,319 physical units.[33]

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 19 april 2021 09:28
    Grappenmaker. Misschien moet ie even googlen op Cyberpunk 2077.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 19 april 2021 09:29
    Hij heeft wel een punt: Hoe meer mensen een game voor de volle mep kopen hoe meer inkomsten voor de studio/uitgever en dus hoe groter de kans op een vervolg vanwege financieel success.

    Aan de andere kant, er zijn meer dan genoeg games die uitkomen die qua kwaliteit/kwantiteit van content 50-60 Euro gewoon niet waard zijn.

    Daar komt nog bij dat er genoeg games zijn die op de dag van launch ontzettend buggy zijn (Cyberpunt 2077 anyone?) en het is niet raar dat mensen eerst reviews afwachten of de game voor minder geld kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 19 april 2021 12:51
    @TheChief bethesda Anyone?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 19 april 2021 09:30
    Beetje kortzichtig geredeneerd. Niet iedereen heeft het geld om een spel voor de volle mep te kopen.
    Ook wachten veel gamers inderdaad de eerste patches af, maar zijn er ook gamers die simpelweg pas later een console in huis hebben en dus later hun games aanschaffen. Of die eerst hun backlog willen afwerken, voordat ze een nieuwe game aanschaffen.
    Kortom, er zijn genoeg redenen om een game pas later te kopen, die niets te maken hoeven te hebben met de mate van waardering voor het spel.

    Het zijn daarbij de developers zélf die kiezen voor de 'prijsroomstrategie', waarin nieuwe producten bewust duurder worden gehouden, omdat de early adopters het toch wel kopen, en pas later in prijs zakken voor de late majority. Dus hebben gamers ook de vrijheid om te kiezen die strategie te omzeilen.
    Vind je dat als developer vervelend, maak dan geen gebruik van die strategie en voer gewoon voor langere tijd een consistente prijs. Dat doet Nintendo bijvoorbeeld ook en dat gaat haar net zo prima af. Eigen keuze dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 19 april 2021 09:39
    Een eerste deel van een nieuwe IP haal ik bijna nooit op launch. Meestal wacht ik even af. Games zijn tegenwoordig al duur genoeg. Ik geef mijn geld liever uit aan games waarvan ik zeker weet dat ik ze echt leuk vind, dan aan een nieuwe IP waarvan nog moet blijken of ik het leuk ga vinden. De game komt er uiteindelijk wel, maar wel als er een prijsdaling is geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 19 april 2021 09:45
    Oh wauw… of je maakt een betere game die mensen wel vanaf dag 1 willen kopen. Zo bijzonder was days gone niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 19 april 2021 09:50
    Er is zoveel fout met deze opmerking, geen idee wat voor spel Days gone is maar ik ga em nu iig niet meer kopen (niet dat ik het van plan was).

    Vraag niet om een vervolg wanneer je het spel niet op lancering koopt.

    Wij als consument moeten maar braaf luisteren naar meneer de schrijver, recht of te vragen word ontzegt.
    Daarnaast wilt de schrijver dat je het op de lancering koopt voor de volle mep en is dus boos wanneer men er op een goedkopere manier aan komt. Geld verdienen was hier dus het hoofddoel en niet een goede game neerzetten.
    Misschien is tie wel teleurgesteld dat hij geen goede deal heeft gemaakt en zich daarom op de consument afreageerd, want aan zichzelf kan het natuurlijk niet liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • DUCKER1984

    • 19 april 2021 10:02
    Belachelijke uitspraak, en niet iedereen kan de volle mep betalen. Sommige wachten bewust op de sale. Er daar is niks mis mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • unravel

    • 19 april 2021 10:09
    Het is heel simpel, het verkocht niet genoeg.
    Niet genoeg inkomsten = geen vervolg.. dat is wat die zegt.

    Dus als je gratis of voor bijna niks haalt dan heeft het geen bestaan recht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 19 april 2021 11:21
    Ik snap het idee dat launch cijfers het meeste mee tellen, maar in deze eeuw van kapotte launches, vol met bugs en crashes, vind ik toch echt wel dat het nuchtiger is om te wachten tot reviews binnen zijn, op z'n minst over hoe stabiel het is, al helemaal met een nieuw IP

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 19 april 2021 11:54
    of misschien moet je met een beter spel komen zodat mensen het kopen…
    wat was dat constante radio geklets met je maat irritant zeg!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 19 april 2021 12:16
    Er is maar één ontwikkelaar waarvan ik alles op release koop en dat is natuurlijk Rockstar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 19 april 2021 12:31
    @TommyVercetti True. En een nieuwe Zelda of Mario in mijn geval. Dat deze meneer die een game vol bugs met een compleet generiek inwisselbaar verhaaltje op ons afgooit, van een zich nog te bewijzen franchise zich zo arrogant uitlaat zorgt alleen maar dat ik mn gratis kopietje van PS Plus met minder plezier ga checken.. Kapitalistische zakkenwasser.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 19 april 2021 14:10
    @TommyVercetti dat had ik van jou echt niet verwacht 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 28 april 2021 16:17
    @wazp 😆

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 19 april 2021 13:20
    "Als je een game goed vindt, koop het dan voor de volle mep", aldus Garvin in de video. "

    Hoe kan ik weten, voordat ik een spel gekocht heb, dat die goed is? Tenzij er een demo is kan ik het niet weten. Ja ik weet van het bestaan af van reviews maar ook dat is deels subjectief.