David Cage: 'Marketing VS heeft moeite met mijn games' | Gamer.nl

David Cage: 'Marketing VS heeft moeite met mijn games' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

"Om eerlijk te zijn heeft de VS altijd al problemen gehad met mijn spellen", zo legt Cage uit. Als eigenaar van de Franse ontwikkelaar Quantic Dream, loopt hij tegen een verschil in denkwijze aan wanneer hij zijn games in het land uit wil brengen. "De Amerikaanse game-industrie is zeer conservatief en marketingafdelingen houden van makkelijke en bekende ideeën. Als je naar ze toestapt met een verhalende game, of een game die draait om een ontvoerd kind, dan zie je ze denken: 'Oh god'. Het is lastig voor hun om zich te binden aan iets wat ook maar een beetje anders is."

Om toch op de Amerikaanse markt te kunnen verschijnen, hebben twee van Cages spellen een andere naam gekregen. "Nomad Soul was de eerste game die problemen gaf. We werden gevraagd of we de naam konden veranderen, dus toen heette het Omikron: The Nomad Soul. Toch kregen we daarna nog steeds geen ondersteuning [in de vorm van marketing]." Het spel Fahrenheit is in de Verenigde Staten uitgegeven onder de de naam Indigo Prophecy, wat volgens Cage een "verdomd idiote naam" is.

Geen geweren

"De spellen die ik maak hebben geen geweren", vervolgt Cage. "Amerikaanse marketingafdelingen hebben hier regelmatig een probleem mee. Ze hebben namelijk een beeld van hun doelgroep, die [volgens hun] uit wapengekke rednecks bestaat. Dat is een compleet verkeerd beeld." Cage geeft aan desondanks te blijven proberen Amerika warm te krijgen voor zijn games. "De enige manier om dit op te lo en, is door te blijven proberen; spel na spel blijven maken en het vertrouwen winnen. De marketing en mensen laten zien hoe succesvol je kan zijn en hopen dat, uiteindelijk, zowel de marketing als de industrie verandert."


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou