Cage denkt dat de game-industrie een grote stap vooruit zou zetten als game-ontwikkelaars die stap zouden zetten; in games zouden vertellen over hun eigen leven, hun eigen emoties en de mensen om hun heen in plaats van over ruimtemariniers en soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Volgens de Fransman is dit ook waar veel ontwikkelaars behoefte aan hebben.

"Ik hoor veel ontwikkelaars in de Verenigde Staten hetzelfde zeggen: 'kijk, ik ben veertig, ik ben klaar met het schrijven over games waarin je op iedereen schiet. Het was leuk toen ik twintig was, maar nu wil ik wat anders doen. Ik kijk niet naar dezelfde films als toen ik twintig was, ik luister niet naar dezelfde muziek, maar ik maak nog steeds dezelfde games!' Ontwikkelaars zijn het zat - ze willen praten over hun gezinnen, politiek, wat dan ook - waarom niet in een game? Waarom niet? Daar is geen reden voor."

Droom

Cage legt uit dat dit precies is wat hij met Heavy Rain gedaan heeft: "Dat is die ene waar ik over droomde. Ik heb zo hard gewerkt aan het verhaal, en het is het eerste dat ik ooit heb geschreven dat op iets persoonlijks was gebaseerd. Het ging niet over ruimtemariniers die tegen aliens vechten, het ging over mijn relatie met mijn eerste zoon en hoe hij mijn leven heeft veranderd - en ook over hoe van iemand houden zonder iets terug te verwachten iets compleet nieuws was."

Heavy Rain

Heavy Rain speelt als een interactieve film waarin de verhalen van vier verschillende personages uiteindelijk met elkaar verwikkeld raken. Elk personage is op een bepaalde manier verbonden met de Origami Killer. Een moordenaar die kinderen ontvoert en vermoordt. Elke beslissing die de speler neemt in Heavy Rain heeft gevolgen voor het verhaal, waardoor de game een persoonlijke ervaring wordt. Heavy Rain sleepte onlangs de prijzen voor technische innovatie, verhaal en meest originele soundtrack in de wacht tijdens de Video Games Awards, georganiseerd door de British Academy of Film, Television and Arts (BAFTA).