De studie werd uitgevoerd door onderzoeksbureaus Distimo en Newzoo, en is gericht op het aantal downloads van de top driehonderd gratis en betaalde games. Uit het onderzoek is gebleken dat de gemiddelde iOS-gebruiker per maand 2,5 games downloadt, waarvan 12 procent tegen betaling. Dat zijn ongeveer 600.000 betaalde games en 4,4 miljoen gratis games per dag. 90 procent van deze downloads wordt gedaan op iPhone en iPod Touch, 9 procent op iPad en 1 procent op Mac.

De 25 bestverkochte games zijn daarbij verantwoordelijk voor vijf tot zes keer zoveel downloads en inkomsten als de volgende 25 games. Veertig procent van de totale inkomsten uit iPhone- en iPod Touch-games komt voort uit in-game betalingen in gratis downloadbare games. Bij de iPad is dat 32 procent. De onderzoekers verwachten dat in-game betalingen in de tweede helft van dit jaar garant zullen staan voor de helft van de totale inkomsten.

Driekwart

Volgens het onderzoek, dat heeft plaatsgevonden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten, gamen de helft tot driekwart van de bezitters op hun iPhone. Bovendien spelen 15 miljoen Amerikanen en 7 miljoen Europeanen games op hun iPad. Daarmee zijn er in deze gebieden meer mensen die gamen op een iPad dan op een PlayStation Portable.