Nieuws
cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kan epileptische aanvallen triggeren

CD Projekt Red werkt aan waarschuwing en oplossing

Geschreven door Michel Musters op
Beelden in Cyberpunk 2077 kunnen epileptische aanvallen triggeren.

De recensent van Game Informer ondervond dat tijdens het spelen van de game. Clubs en cafés in de games zouden volgens Liana Ruppert "gevaarlijke zones" zijn. Een glitch waardoor het personage Johnny Silverhand - gespeeld door Keanu Reeves - in beeld flikkert, zou ook gevaarlijk kunnen zijn.

Verder zou er op een bepaald moment in de game een zogenaamde 'Braindance' worden getoond - een opname van een herinnering - waarbij er vijf seconden lang snel licht op het beeld flikkert. De journalist in kwestie laat weten dat ze eerder van games al epileptisch aanvallen heeft gekregen.

Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft inmiddels op de situatie gereageerd. Op Twitter laat het bedrijf weten te werken aan een waarschuwing voor in de game dat niet onderdeel is van de user agreement. Ook zou de ontwikkelaar aan een "meer permanente oplossing" werken die zo snel mogelijk aan de game moet worden toegevoegd.

Cyberpunk 2077 komt morgen uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar is via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X en Series S. In 2021 moet een next-gen update uitkomen. Op release komt de game ook naar Google Stadia.

Dit artikel delen:

Lees meer

CEO Take-Two denkt dat games er over tien jaar fotorealistisch uitzien De lanceringstrailer van Cyberpunk 2077
30

Reacties op: Cyberpunk 2077 kan epileptische aanvallen triggeren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 9 december 2020 08:37
    lol, het gene wat ik het meest hoor is dat ze nog steeds dingen moeten aanpassen aan de game.

    Je kan ook woede aanvallen triggeren bij sommige mensen als je iets negatiefs over de game zegt want de game krijgt natuurlijk een perfecte 10 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 december 2020 08:47
    @Ryme Je hebt dus een day zero patch voor pers gehad 50 gb, dan is er een 15 gb patch deze week geweest en komt er nog een day one patch van 43 gb uit.
    Ja de game is niet af en zou gewoon uitgesteld moeten worden weer denk ik dan.
    Maar vanmiddag mag de pers om 12 uur hun eigen beelden tonen dus kijken wat voor bugs het zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 9 december 2020 09:17
    @hulstpower dit heeft niks te maken dat de game niet af is, al snap ik dat mensen dat maar wat graag blijven roepen om verschillende redenen. Dit heeft er mee te maken dat het spel blijkbaar voor iedereen speelbaar moet zijn. Willen ze dit oplossen dan moeten ze snel flikkerende beelden uit de game halen. Maar moeten ze dat wel willen? Is een game niet af wanneer het niet door iedereen te spelen valt? Of komen we er zo achter dat we niet alles kunnen wat we zelf zouden willen?Begin dan maar gelijk in iedere game een gouden Mario te stoppen die je naar het einde van het spel brengt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 december 2020 10:12
    @Jumpman Bij zowat elke game die je opstart staat dat het epleptische aanval kan veroorzaken niet echt spannend.
    Dat de game zoveel patches nodig heeft in een week tijd noem ik niet af.
    Ik kraak de game niet af of zo en haat het niet het is gewoon mijn mening dat ie misschien nog even uitgesteld had kunnen worden zodat alles er uit is. Dat de pers de bugs niet mocht tonen tot vanmidag zegt toch genoeg misschien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 9 december 2020 10:45
    @hulstpower ja alleen zijn al die punten totaal niet relevant op dit artikel. Dus geef je mij de indruk dat je maar gaat roepen dat de game niet af is terwijl dat in dit artikel niet ter discussie staat, alleen om het maar moedwillig aandacht te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 december 2020 11:34
    @Jumpman Maar ik reageer toch op iemand die duidelijk zegt dat ie hoort dat ze nog dingen moeten aanpassen of niet.
    Daar zeg ik alleen op wat voor updates er alleen al deze week op de game zijn gedaan, en daar trek ik me conclussie uit en mijn mening dat de game misschien beter nog een keer uitgesteld kan worden. Nogmaals ik haat deze game niet en kijk er naar uit maar ben bang voor de glitches die er in zitten en wacht misschien zelf nog wel af met spelen tot de game misschien zo hoort te zijn zoals ie moet zijn.
    Maar misschien valt het allemaal wel mee de glitches en is het allemaal overdreven kan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 9 december 2020 13:12
    @hulstpower ik las het iets anders, wellicht dat dat mijn manco is. Ryme gaf aan dat er nu nog dingen aangepast moeten worden. Volgens de inhoud van het artikel gaat dat nu weer vanwege aanvallen die mensen krijgen. Ik denk dan dat dit eerder een design keuze is dan een bug glitch of fout in de game. Een nachtclub heeft nu eenmaal een bepaalde sfeer. Maar ik was denk ik meer verrast over je houding naar deze game toe, normaal ervaar ik je comments als een glas half vol reactie waar nu het glas half leeg leek 😅.

    Laten we in ieder geval hopen dat het allemaal mee valt want er is al genoeg over gesproken. Perfect is geen enkele game namelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 december 2020 14:13
    @Jumpman ow nee ik kijk uit naar deze game en speel hem liever bug vrij dan als reviews zeggen zitten veel bugs in. Ben Nintendo gamer van oudsher en toen had je vroeger Nintendo seal of kwaliteit waar door de game dus goed was. Maar tegenwoordig elke game heeft bugs en updates nodig en dat vind ik jammer. Maar ben groot cd project red fan en het komt wel goed of het nou na launch is. Dus zoals ik al zeg haat niet maar zoveel updates in een week tijd was ik gewoon bang maar zit nu wat gameplay te kijken en zie weinig bugs dus het zal wel van die open wereld bugs zijn die er altijd wel zijn kleine dingetjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 10 december 2020 07:22
    @hulstpower ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Updates en day one patches zijn er altijd geweest en de grootte van een bestand zegt ook niet veel. Voor mij helemaal niet omdat ik niet weet wat een update file tegenwoordig doet en hoe de uitvoering in een system dan verloopt en werkt. Het zal anders zijn dan een .ini bestandje openen en er 2 regels van vervangen om een fout compleet te elimineren. We gaan het straks zien, hopelijk kan ik vanavond nog wat uurtjes er aan besteden 😁

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 december 2020 09:21
    @Jumpman https://www.youtube.com/watch?v=OwYhf4YSmc8&ab_channel=MichaelDoesLife vind dit best schokkend en dan vind ik game hoort uitgesteld te worden.
    Wat iemand zei op tweakers tegen me was dat de hdd van ps4 of xbox one de loading niet aan kan. Maar day one patches zijn er niet altijd geweest weet neit hoe lang jij al een gamer bent maar is pas sinds 460 ps3 tijd daar voor kwamen games uit als ze af zijn ja tuurlijk waren er bugs maar niet zoveel als tegen woordig dat elke game een day one patch nodig heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Raxpherion

    • 9 december 2020 08:43
    Belachelijk dat na al die jaren ontwikkeling en al die keren uitstel de game nog steeds vol bugs zit. Ik wacht zowieso op de ps5 versie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 9 december 2020 08:51
    Eleptische aanvallen kan door veel games veroorzaakt worden. Dit staat soms zelfs bij het opstarten van games vermeld. Niet zo heel raar dat deze game dat ook heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 9 december 2020 09:05
    @Aerofox81 precies, en de reporter in kwestie had al vaker dit meegemaakt. Ik zou dan persoonlijk niet dit soort spellen meer gaan spelen of überhaupt stoppen met gamen. Dan maar een andere dure hobby zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 9 december 2020 09:11
    @Aerofox81 ja ok, maar dat is wel wat anders dan uitdrukkelijk het soort knipperende lichten in je game stoppen waarvan men weet dat het een aanval oproept.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 9 december 2020 11:40
    @niqomipa Wie zegt dat ze het express gedaan hebben? Er komen zo vaak knipperende beelden in spellen, soms met bugs en soms zit het in het spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 10 december 2020 00:41
    @GoofyZ3 Als je als gamedesigner dit niet inziet gaat er iets niet goed geloof nog afgezien van het feit dat het epileptische aanvallen kan oproepen bij sommige mensen ervaar ik het als onprettig en ik denk een grote groep met mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 9 december 2020 11:16
    @ErikNus Ja dat begrijp ik, maar moet je dan als game maker met alles en iedereen rekening houden? Ik vind dat de verantwoording toch echt bij de gebruiker ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 9 december 2020 11:34
    @niqomipa iemand met zo'n aandoening moet zelf nadenken. en ik denk dat 99% dat ook echt wel doet. Je moet iets niet opzoeken als je weet dat je ergens gevoelig voor bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 10 december 2020 00:44
    @Aerofox81 Ik hoop dat je begrijpt dat bij alles een spectrum is waar sommigen heel snel getriggerd worden en andere meer nodig is.

    Ben het wel met ErikNus en Niqomipa eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 december 2020 11:35
    @Aerofox81 Als ze netjes een melding plaatsen als de game opstart dan heeft de dev toch ze plicht gedaan.