Nieuws
Cult of the Lamb

Update: Sony heeft niet betaald om Cult of the Lamb van Game Pass af te houden

De uitgever van het spel claimt dat het absoluut onwaar is

Geschreven door Michel Musters op
Update: Uitgever Devolver Digital meldt dat Sony de ontwikkelaar nooit heeft betaald om Cult of the Lamb van Xbox Game Pass af te houden.

Een woordvoerder van Devolver nam contact op met website TheGamer en meldde dat eerdere berichten "absoluut onwaar" zijn. Eerder deze week claimde journalist Gary Whitta te hebben vernomen dat Sony de ontwikkelaar van Cult of the Lamb had betaald om het spel niet op Game Pass uit te brengen, maar dit blijkt dus niet te kloppen.

Oorspronkelijk bericht:
Sony zou Massive Monster betaald hebben om de nieuwe indiegame Cult of the Lamb niet op Xbox Game Pass te laten verschijnen.

Dat claimt journalist en scriptschrijver Gary Whitta te hebben vernomen, zo meldt hij in een recente aflevering van Kinda Funny Games Daily. "Iemand heeft mij verteld dat (Cult of the Lamb) niet op Game Pass staat omdat Sony (de ontwikkelaar) heeft betaald om het niet op Game Pass te plaatsen. Het bedrijf beloont bedrijven op die manier om geen deals met concurrerende platforms te sluiten."

Hoewel dit niet officieel bevestigd is, ligt het bericht op één lijn met een recente opmerking van Microsoft in een document dat in Brazilië bij de overheid is ingediend om de overname van Activision Blizzard door Microsoft te verdedigen. Microsoft claimt daarin dat Sony "de groei van Game Pass probeert te remmen" door er voor te zorgen dat bepaalde games er niet op verschijnen. 

"Aangezien strategieën rondom exclusiviteit onderdeel zijn van Sony's kernstrategie om diens aanwezigheid in de game-industrie te versterken, en Sony marktleider is in het distribueren van digitale games, zijn Sony's zorgen wat betreft exclusiviteit rondom Activisions content op zijn minst onsamenhangend", zo leest de reactie van Microsoft.

"Het onthult de angst die hangt rondom een innovatief zakenmodel dat hoge kwaliteit aan gamers levert tegen een lage prijs. Dit bedreigt het leiderschap dat in jaren is gecreëerd door een focus op apparaten en exclusiviteit. Microsofts vermogen om Game Pass uit te breiden wordt tegengehouden door Sony's drang om die groei te remmen. Sony betaalt voor 'blokkeerrechten', waarmee het ontwikkelaars tegenhoudt content aan Game Pass en andere concurrerende abonnementsservices toe te voegen."

Cult of the Lamb kwam op 11 augustus uit op Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en Steam. De game staat dus niet op Game Pass. In het spel leiden spelers een eigen sekte met verschillende dieren. Het doel van de game is om een loyale groep volgers op te bouwen die de goden vereren. Daarbij bouwen spelers gebouwen, voeren ze rituelen uit en vechten ze tegen rivaliserende sektes in vijf regio's. 

Gamer.nl gaf een 8 aan Cult of the Lamb: "Andere games zouden bezwijken onder zo’n grote hoeveelheid systemen en spelmechanieken, maar Cult of the Lamb brengt al zijn ideeën met verve samen in een bijzondere mix van een roguelite en een managementgame."

Dit artikel delen:

Lees meer

Sunsoft kondigt drie nieuwe versies van klassieke games aan Mensen met mods kunnen Multiversus niet meer spelen
69

Reacties op: Update: Sony heeft niet betaald om Cult of the Lamb van Game Pass af te houden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Tokumei

    • 18 augustus 2022 15:26
    Als dit waar is hoop ik dat Sony snel weer normaal gaat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 18 augustus 2022 15:38
    @Tokumei want? Wat is hier niet normaal aan? Alsof Microsoft nog nooit geld heeft betaald om iets exclusief te hebben? Ik snap niet zo goed dat mensen dit een verrassing vinden we weten allemaal hoe de zaken wereld werkt geld spreekt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 18 augustus 2022 15:57
    @Ronnyp Het punt is dat het daarmee niet exclusief voor Sony wordt. Het is dwarsbomen in plaats van exclusiviteit. Die insteek is gewoon een vervelende insteek en heeft vooral te maken met het niet uitgaan van eigen kracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Wiebelsnor

    • 18 augustus 2022 16:38
    @mhnl1979 Jij denkt dat dit de eerste keer is dat Sony dit doet in al die jaren? Wat Ronnyp zegt, welkom in de zakenwereld boyssss

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 18 augustus 2022 18:36
    @Wiebelsnor of het de eerste keer is of niet, doet er helemaal niet toe. Het is een zwaktebod. Omdat ze zelf niet een dusdanig goede dienst kunnen leveren. En nee Playstation Plus is dat niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 augustus 2022 20:32
    @mhnl1979

    PS Plus extra/ premium is dat zeer zeker wel. Voor jou misschien niet maar voor mij en veel van mijn vrienden wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 18 augustus 2022 20:16
    @mhnl1979 He?
    Er wordt helemaal niets exclusiefs gemaakt of tegengehouden, maar als het op Gamepass komt krijgen een hoop gamers bijna gratis bij hun GamePass abbo. En Sony ziet liever dat gamers het gewoon kopen, zodat ze daar meer van binnenharken. Omdat er een hoop zijn die beide consoles hebben, maar de Xbox alleen voor GamePass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 18 augustus 2022 22:21
    @mhnl1979 dwarsbomen? MS is rijk zat, moest er gewoon eerder bij zijn met een betere deal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 augustus 2022 15:27
    Zie niet in wat hier fout aan is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 18 augustus 2022 15:56
    @coola Er is niets fout aan. Maar ze kunnen beter het geld steken in hun premium service. Want qua nieuwe games komen ze niet verder dan het in mijn ogen matige stray. En als Xbox echt een game day one op gamepass wil . Dan kan het altijd zeggen hier heb je meer geld dan Sony biedt. Dus het heeft weinig zin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 augustus 2022 17:48
    @Snoop213 ps plus duurste vorm heeft geen nieuwe games gehad alleen de eerste en tweede tier hadden nieuwe games en de 3e helaas nog niks nieuws. Als sony veel studios betaalt om games van gamepass af te houden is hun eigen keus, maar ik zeg stop dat dan in je eigen dienst en maak die beter en geef jou fans geen rede om weg te gaan naar de concurent waar ze dus bang voor zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 18 augustus 2022 18:28
    @hulstpower Dat ben ik met je eens. Het is erg karig. Ze zouden ook kleinere games op kunnen toe voegen zoals Sifu en F.I.S.T

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 augustus 2022 17:59
    @Snoop213

    Psplus premium is imho het geld al meer dan waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 18 augustus 2022 18:26
    @coola Voor wat? Voor alle nieuwe games die je er op kunt spelen? Qua nieuwe games komen ze niet verder dan het matige Stray. Kijk er staan best een aantal toffe oudere games op. Maar de meeste heb ik al gespeeld. Het wordt in mijn ogen tijd dat Sony er nieuwe games op gaat zetten. Want ik zie geen reden om hier 16 euro voor te betalen per maand

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 augustus 2022 18:31
    @Snoop213

    Heb nu al 10 keer zoveel games gespeeld als zonder PS Plus premium. Dus ja geld meer dan waard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 18 augustus 2022 18:39
    @coola Dat is jou mening. Er staan vrijwel geen nieuwe games op. Dus ik had het voor Stray verlengt maar ik vind die game erv matig. Dus ik stop de verlenging vol maand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 18 augustus 2022 21:33
    @Snoop213 en dat is dan weer jouw mening. Als je de focus niet per se op (splinter)nieuwe games hebt, is het een prima service. Wil je elke game direct nieuw in huis, is het inderdaad niet de beste service. Hou je van games maar hoef je niet elke titel day one te spelen, heb je natuurlijk een prachtige deal (net als met Gamepass).

    Ikzelf sta daar helemaal buiten want ik koop mn games graag omdat ik niet wil dat een dienst bepaal wat ik wanneer kan spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 18 augustus 2022 22:24
    @Jorn6810 Ik vindt het zeker ook geen slechte dienst. Crash opnieuw uitgespeeld de Dlc van Ghost of Tsushima. Maar ze weten tot nu toe geen deals te maken met vette Indies op dag of AA games zoals Microsoft wel doet met gamepass. Bijvoorbeeld wat is de reden dat Sifu nog niet niet op die dienst staat ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 18 augustus 2022 23:10
    @Snoop213 ik ben nu op pc bezig met God of War.. wat een slaapverwekkende game tot nu toe. Hoop dat Horizon en of Spiderman beter zijn anders zijn die oudere games op ps plus ook niet echt de moeite waard naar mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 19 augustus 2022 03:08
    @Riyakuya Nou dat eerste ben ik niet met je eens. Voor mij is God of war 2018 een van de beste games ooit gemaakt.