Nieuws
Crytek

Crytek wil ontwikkelaars Star Citizen aanklagen

Claimt onrechtmatig gebruik van CryEngine 3

Geschreven door Michel Musters op
Ontwikkelaar Crytek wil de ontwikkelaars van ruimtesimulator Star Citizen aanklagen.
Star Citizen is de meest succesvolle game die met crowdfunding is gefinancierd ooit. De ruimesim wordt ontwikkeld door Chris Roberts' Cloud Imperium Games en Roberts Space Industries. Crytek, bekend van games als Crysis en en het aankomende Hunt: Showdown, wil deze studio's nu aanklagen vanwege onrechtmatig gebruik van zijn CryEngine 3.


Beide ontwikkelaars van Star Citizen claimen de engine van Crytek niet meer te gebruiken voor de game. Inmiddels loopt de sim namelijk op Amazon's Lumberyard. Dit is een aangepaste versie van de CryEngine 3.

Crytek is het hier echter niet mee eens en claimt dat de studio's hun engine blijven gebruiken, ondanks dat het nergens meer in marketingmaterialen wordt genoemd. Dit zou een schending zijn van een contract dat oorspronkelijk is getekend.

Volgende stappen in de zaak zijn nog niet bekend. De studio's achter Star Citizen claimen zich in ieder geval te willen verdedigen tegen de aantijgingen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Overwatch's Winter Wonderland-evenement is begonnen Fez is nu verkrijgbaar op iOS
7

Reacties op: Crytek wil ontwikkelaars Star Citizen aanklagen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MaTriX

    • 14 december 2017 09:46
    Ik zie die Chris Roberts hier wel voor aan.

    Komt deze game eigenlijk ooit nog of is het alleen maar een ikwilzoveelmogelijkgeldbinnenharken game geworden ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 14 december 2017 09:55
    Het spel begint momenteel langzaam maar zeker vorm te krijgen. In 2014 heb ik de kickstarter gebacked en we zijn nu 3 jaar verder.
    Het ziet er naar uit dat de 3.0 release een stuk interessanter wordt dan de voorgaande Alpha releases. Let wel, het spel is nu pas enigzins speelbaar aan het worden. Release wordt nu verwacht rond (en ik hoop dat je zit) 2020.

    Ik was in eerste instantie bang dat het spel in DevelopmentHell vast zou zitten maar er lijkt de laatste maanden weer wat schot in te zitten. Er zullen vast hier lezers zijn die meer en dieper in het spel zitten die je meer uit kunnen leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 14 december 2017 12:15
    @Shoney Het begin van de game is ook niet echt te zien als het begin van de huidige versie. De funding is gigantisch toegenomen dus krijg je ook een ander soort game. Daar hoort ook een ander traject bij.
    En ze hebben veel werk gedaan met het streamlinen van studio's en development.
    3.0 alleen al bevat zoveel dingen die mensen zeiden nooit zouden komen etc.
    Of de game geweldig wordt is een 2e maar dat domme scam gedoe is ook onzin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yourcrack

    • 15 december 2017 00:51
    @Shoney jeheh 2020??? Meen je niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 14 december 2017 11:17
    Voor iedereen met de vraag of dit spel wel uit komt, *zucht* ..

    Het duurt gemiddeld 5-10 jaar voor een 'AAA-klasse' game uitgebracht wordt. Wat veel mensen niet door hebben is het verschil tussen bijvoorbeeld games van bioware/Bethesda en Star Citizen's ontwikkeling. Grote publishers kiezen er altijd voor om de eerste jaren ( meestal tot een stabiele Alpha of Beta )om radiostilte te houden tijdens ontwikkeling.

    SC is een Crowdfunded game waar duidelijk gezegd werd dat hij alleen een mock-up gemaakt had van wat zijn plannen waren en dat dit nog gemaakt moest worden. dus is een datum zoals @Shoney hierboven al aangaf zeer reëel ik schat zelf dan ook (in de meest positieve zin) in dat de Single Player uitkomt in 2019/20 en de MMO pas later.

    Nog een leuk feitje is GTA V's development:
    gestart in April 2008 ( net na GTA IV)
    +1000 man aan gewerkt
    verdeeld over 6+ studio's
    end of dev: 25 Aug 2013
    dus totaal 5jr, 4mnd ( en dan heb je het nog niet over alle post release content! )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 14 december 2017 11:20
    @serphilith Ohh en wat betreft dit Crytek verhaaltje.. beide bedrijven zijn bij mij niet heilig verklaard, dus ik ben benieuwd wat Crytek weet te halen bij een rechtzaak. Mocht SC in de fout zijn, dan betalen ze maar lekker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 14 december 2017 13:48
    @The Chosen One: Het scam verhaal kunnen we idd wel achter ons laten. Hoe de meerdere miljoenen verdeeld zijn is misschien soms ietwat twijfelachtig. Zeker gezien het feit dat het hier om een crowdfunded game gaat, maar hoe dan ook ziet het er nu een stuk rooskleuriger uit dan het in eerste instantie was.
    @ Serphilith: Development van een AAA game is altijd lastig en kost een hoop tijd. Het grote probleem, denk ik, dat Chris Roberts en zijn team had was de verwachtingen die zij al vrij vroeg geschapen hebben bij het grote publiek en de manier hoe ze met de media omgingen. Dat was in het begin nogal onduidelijk. Nu is dat gelukkig een stuk beter en doorzichtiger waardoor er ook duidelijkheid naar de backers ontstaan is.
    Ik begrijp wel waarom Crytek zo "moeilijk" doet. Veel developers laten de Crytek engine steeds meer links liggen. Crytek heeft maanden geleden al enkele kantoren moeten sluiten en zit, zoals het er nu uitziet, nog steeds in financiële problemen. Een rechtzaak dan wel een schikking zal hun goed uitkomen. Logisch dat ze dus dit soort stappen ondernemen. Of het waar is laat ik in het midden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.