Acht gigabyte is zestien keer zoveel als de PlayStation 3 en Xbox 360 hebben. "Als ik Microsoft en Sony ergens op moet wijzen, dan is dat op het geheugen. Het is veel te laag en de grootste beperkende factor vanuit visueel oogpunt", zegt Sousa.
Crytek heeft afgelopen maart voor het eerst een game uitgebracht voor Xbox 360 en PlayStation 3: Crysis 2. Daarvoor was de studio exclusief een PC-ontwikkelaar. Volgens Sousa was Crysis 2 lang zo goed niet geweest als het alleen voor PC was ontwikkeld, omdat het budget nu aanzienlijk groter was. "We hadden geen game kunnen maken met de omvang, schaal en multiplayerfeatures van Crysis 2 als het alleen een game voor PC was geweest."
Reacties op: Crytek: 'Next-gen consoles moeten 8 gb aan RAM hebben'
Jordy!
sjoerd114
CribZ
II KlaplonG II
CerandoX.nl
spanny
peter pan
Ik denk dat de beste man wel weet waar hij het over heeft als hij vindt dat de volgende consoles meer geheugen moeten hebben. Crytek is op het gebied van innovatie in graphics nu niet de minste.
blazingfirehawk
Timesplitter
En ja, met een beetje slim programmeren draaien de meeste games uiteindelijk wel op weinig RAM, maar het zou toch fijn zijn als je in LBP een level kan bouwen zonder mogelijk gezeur over het geheugen dat vol zit! Ik kan me nog goed herinneren dat de PS2 hier ook altijd last van had in games met een level editor. Levels bouwen in Timesplitters was altijd een ramp omdat dat ding na een paar blokjes bouwen al begon te zeuren dat ze geheugen vol zat, en die stunt arena van Stuntman was nog ergers. 3 schansen neerzetten en het geheugen zat vol :-(
Timesplitter
ImaginedBug
Persoonlijk zou ik denken aan dedicated RAM en opslag voor het OS, en daarnaast minimaal 2GB RAM en een behoorlijke HDD voor de games. Maar ik ben dan ook maar een leek…
Aquemini
De man heeft verder natuurlijk gelijkt, want de huidige games zijn gigantisch groot en hoe meer je kan wegschrijven naar RAM komt dat de algehele game alleen maar ten goeide! Zit zelf op 8gb ddr3 ram in mijn pctje en dat merk je aan alles. Nu weet ik wel dat een console geen OS hoeft te laden, dus kan je nagaan hoe de nextgenconsole hier veel profijt aan zal hebben.
Heinster
Ik heb een oud tablet pctje van 5 jaar oud en zeker neit de snelste cpu er op, maar als ik er meer dan 2GB in kon zetten dan zou ik toch een stap vooruit hebben kunnen maken, nu moest er perse een nieuw systeem gekocht worden.
Heinster
Heinster
Heinster
Sta ook eens stil bij de verliezen die Sony en Microsoft hebben gemaakt, Sony met zijn te dure onderdelen waardoor ze jaren met verlies de ps3 verkochten en Microsoft raakte veel geld kwijt door de zwakke productie die ze naderhand moesten oplossen (RROD). Als ze ook ngo eens de kosten erbij namen van nog meer geheugen.
ipodkiller
4Gb ram geheugen is nu al onder de 40 euro te krijgen.
Zelfde met 1 TB geheugen, in 2005/6 WOW ! een 1 TB hdd! En nu anno 2011 is het de normaalste zaak van de wereld.
floriszz
SiS Anacreor
- Veel gameplay-opties waren er niet geweest als je de Xbox360 en PS3 buiten beschouwing had gelaten.
- Veel graphics-opties zijn er nu niet vanwege het feit dat het op de 360/PS3 is uitgekomen.
Iedereen moet voor zich maar beslissen welke ze het belangrijkste vinden.
SgtH3nry3
Ondanks dat niet-64-bits computers (alles voor laatste generatie Pentium 4) nieuwere games meestal toch niet meer kunnen draaien.
In plaats van games goed te compileren moet men allerlei truukjes uit te vinden (MegaTexture, S3TC compressie) om het toch in het geheugen te laten passen.
Als consoles over de 4GB barrière gaan, heeft dat voor PC's ook goede gevolgen. Ik hoop echter meer op een doorbraak van symmetrisch multithreading, OpenCL 1.1, OpenGL 4.1/DirectX 11 en alle nieuwe snufjes die daar bij komen kijken.