"De specs van PC's zijn nu veel beter dan twee jaar geleden (toen Crysis 2 uitkwam), dus dit is in principe twee PC-generaties verder en DirectX 11 is volledig in gebruik, dus we kunnen echt gaan pushen", aldus Yerli. "Ik grapte ooit door te zeggen dat 'we PC's gaan laten smelten', en ik denk dat we dat weer gaan doen. Mensen willen dat en wij leveren dat."

De ontwikkelaar wilde nadat veel mensen de eerste Crysis niet konden draaien, Crysis 2 voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken. "Toen hoorden we van de meest uitgesproken groep, de enthousiaste PC-gamers, 'onze PC's draaien deze game op 200 frames per seconde. Wat? Dit zou op 30 rames per seconde moeten draaien.' Crytek is waarschijnlijk het enige bedrijf waar je op forums en YouTube leest dat mensen het leuk vinden wanneer ze een game niet kunnen draaien. Ik denk dat geen ander bedrijf dat heeft. Onze grafische programmeurs zeiden, 'we gaan ze een game geven die ze niet meer kunnen draaien'".

Volgens Yerli hoeven gamers er niet op te hopen dat de volgende Xbox- en PlayStation-consoles in de buurt komen van de nieuwste PC's. "Het is onmogelijk om een machine van 2000 à 3000 dollar mainstream te maken, bijvoorbeeld via een console van 500 dollar. (...) Gezien de prijs die aan consoles hangt en de kosten van het produceren van een games-PC en het stroomverbruik, dat vergelijkbaar is met dat van een koelkast, is het onmogelijk."