Nieuws
Red Dead Redemption 2

Nieuw rapport legt 'crunch-cultuur' Rockstar en Red Dead Redemption 2 bloot

Uiteenlopende reacties van werknemers

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Er is een rapport verschenen rondom de controversiële 'crunch-cultuur' bij Rockstar Games. In het rapport van Kotaku worden details van de werkomstandigheden blootgelegd door meerdere (oud-)werknemers van Rockstar aan het woord te laten.

Afgelopen week ontstond er commotie nadat bekend werd dat meerdere werknemers tijdens de productie van Red Dead Redemption 2 werkweken van 100 uur draaiden. Dit maakte mede-oprichter van Rockstar Games, Dan Houser, bekend in een interview. Kort daarna zei Houser dat dit echter gold voor een klein groepje gepassioneerde medewerkers dat vrijwillig dit aantal uur werkte om de game af te kunnen maken. Tevens benadrukte Houser in zijn verklaring dat het crunchen en overwerken nooit een verplichting was binnen het bedrijf. Dit fenomeen is echter niet nieuw binnen Rockstar. In 2010 was er ook al sprake van crunch bij de productie van Red Dead Redemption.

Nu is er een rapport opgedoken van Kotaku waarin verschillende verhalen van (oud-)medewerkers van Rockstar worden uitgelicht omtrent de crunch-cultuur van het bedrijf. Uit deze verhalen is vooral op te maken dat medewerkers uiteenlopende meningen hebben over de werkcultuur bij Rockstar.

Red Dead Redemption 2

Zo wordt bekend dat werknemers zich mentaal uitgeput voelen wanneer er voor lange tijd wordt overgewerkt bij Rockstar. "Het idee dat Rockstar geeft om zijn werknemers en hun gezondheid is een lachertje. Ik werd steeds angstiger en depressiever toen ik daar werkte. Mijn lichaam was uitgeput, het voelde alsof ik buiten werk geen vrienden mocht hebben, en dat ik het gevoel had alsof ik gek werd en daardoor begon met overmatig gebruik van alcohol. Nu heb ik van een paar vrienden gehoord, die er nog steeds werken, dat er kleine verbeteringen zijn doorgevoerd, maar dat de uitspraak van Dan (Houser) over dat crunchen optioneel is, belachelijk is", aldus een oud-werknemer van Rockstar San Diego tijdens de productie van Red Dead Redemption 2.

"Misschien hebben ze ons niet verteld om 100 uur te werken, maar zeker wel 80." - Voormalig Rockstar-werknemer

Naast mentale uitputting wordt door werknemers ook de term 'angstcultuur' gebruikt bij het omschrijven van de ervaringen in dienst van Rockstar. Zo wordt door een oud-werknemer benoemd dat er angst bestaat om ontslagen te worden, om een slechte game te leveren, om slecht te presteren en om tegen geschreeuwd te worden. Daaraan wordt toegevoegd dat angst dient als motivator om goed te presteren, maar dat het bij anderen averechts werkt. "Sommige huidige werknemers hebben gezegd iets als dit nooit eerder meegemaakt te hebben. Mensen van verschillende kantoren van Rockstar hebben het werk omschreven als iets waar het 'noodzakelijk' was om zo vaak mogelijk op kantoor te zijn uit angst om hun bonus te verliezen, om tegen geschreeuwd te worden of om hun baan te verliezen".

Red Dead Redemption 2

Een angst die voor vele medewerkers geldt is dat mensen niet worden vermeld in de credits van de game wanneer ze tijdens de productie het bedrijf verlaten, ongeacht de hoeveelheid werk die werknemers erin hebben gestoken. Voor lange tijd heeft Rockstar een beleid toegepast dat mensen die tijdens de productie van een game het bedrijf verlieten niet werden toegevoegd aan de in-game credits.

Rockstar head of publishing Jennifer Kolbe, legt uit dat dit een langlopend beleid van Rockstar is. "Dit is een consistent beleid binnen Rockstar, omdat wij het gevoel hebben om als team de finishlijn te willen halen. Dus hebben wij lang geleden besloten dat wanneer je als medewerker niet de game afmaakt, je niet wordt inbegrepen in de credits".

"Wij hechten veel belang aan onze games... Je kan snel geobsedeerd raken met bepaalde dingen." - Rockstar head of publishing Jennifer Kolbe

Echter wordt nu beweerd dat ook oud-werknemers die een significante bijdrage hebben geleverd aan de productie van de game voor het eerst sinds lange tijd in de in-game credits worden vermeld.

Red Dead Redemption 2

Andere medewerkers zeggen weer geen moment last te hebben gehad van de crunch-tijd bij de productie van Red Dead Redemption 2. Werknemers worden bij het werken van overuren weliswaar niet gecompenseerd, maar krijgen een aparte bonus afhankelijk van de verkoop bij de geproduceerde game. Zo werden werknemers door de verkoop van Red Dead Redemption rijkelijk beloond met grote bonussen voor het extra geleverde werk. Dit viel echter tegen voor werknemers die extra hadden gewerkt aan Max Payne 3, dat aanzienlijk slechter verkocht.

Rockstar deed volgens medewerkers wel moeite om de werkdruk gelijk te verdelen en mensen te helpen met persoonlijke problemen, zoals ziektes en overleden familieleden. Zo besliste het bedrijf om met een nieuw project voortaan alle studio's eraan te laten werken, in plaats van een aantal, om de individuele werkdruk te verlichten. Ook maakte het bedrijf de belofte om medewerkers een status op te leveren die hen in de toekomst helpt om bij andere studio's te kunnen werken, indien zij een paar jaar zouden werken voor een project van Rockstar.

Red Dead Redemption 2

Met de verschillende verhalen van (oud-)werknemers wordt nu door fans de vraag gesteld of zij nog de game moeten kopen of niet. Echter hebben de meeste werknemers, zelfs de meest kritische, gezegd dat de verhalen de fans niet moeten weerhouden van het kopen van de game. Werknemers uiten dat ze aan fans graag willen laten zien wat ze na al het werk hebben gemaakt. Tevens worden werknemers met Red Dead Redemption 2 op basis van verkopen gecompenseerd voor hun gemaakte overuren. Een potentiële boycot kan namelijk het imago en de financiële status van Rockstar schaden.

Red Dead Redemption 2 verschijnt op 26 oktober voor Xbox One en PS4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Epic introduceert Fortnite-evenement voor Halloween Agent 47 onder de loep in Hitman 2
19

Reacties op: Nieuw rapport legt 'crunch-cultuur' Rockstar en Red Dead Redemption 2 bloot

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kleinekoosjer

    • 24 oktober 2018 14:12
    ''Met de verschillende verhalen van (oud-)werknemers wordt nu door fans de vraag gesteld of zij nog de game moeten kopen of niet. ''

    Hahaha.. wie?? Kom maar op.. wie?? Je moet wel een reuze moraalridder zijn als je je hierdoor laat beïnvloeden. Helaas; zo zit de mens niet in elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 24 oktober 2018 15:07
    @kleinekoosjer Is het werkelijk nodig zo neerbuigend te zijn naar mensen die wel empathie hebben en hun aankopen daardoor laten beïnvloeden? Als werkelijk niemand zo in elkaar zou zitten zouden dingen als de Fair Trade foundation ook niet kunnen bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 25 oktober 2018 10:22
    @Arisu ik reageer allicht iets te ongenuanceerd.. maar dit wordt gebracht als nieuws. Come on.. dit spel gaat miljoenen verkopen. Iedereen weet dat.. Dat er een enkeling opkomt voor de medewerkers.. allicht.. Maar dat er op dit moment een enkeling nakend ondersteboven het volkslied aan het zingen is.. allicht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 31 oktober 2018 11:47
    @Arisu

    Ruim 10 Miljoen verkocht
    Ruim 725 Miljoen opgebracht in 3 dagen
    Grootste opening weekend in entertainment geschiedenis

    Volgens mij kunnen we spreken van een mislukte boycot..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 24 oktober 2018 14:15
    Misschien iets voor een nieuwe #me2 maar dan met lange werkweken.
    En een schreeuwende baas? dat pik je toch niet? vooral daar niet, opnemen en naar de rechtbank ermee. Lijkt net de slaventijd daar, harder roeien of je krijgt een zweepslag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 24 oktober 2018 14:19
    @HunterSeeker #iwasaslavetoo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 24 oktober 2018 14:22
    Juist wel kopen. Anders is al dat overwerken voor niets geweest. In de eintertainment maar ook elders gelden 9 tot 5 regels niet. Dat snappen ze zelf ook wel.

    Wij hebben ook drukke perioden rondt de feestdagen waarbij je dubbele uren draait, als je dat niets vindt dan wordt je toch systeembeheerder ofzo. Kun je snachts je bed uitgebeld worden voor spoedklussen.

    Er is overal wel wat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr. Ripcock

    • 24 oktober 2018 14:52
    Sommige reacties zijn door een Nederlandse bril bekeken. In Amerika gaat het er heel anders aan toe en zijn werknemers lang niet zo goed beschermd als hier het geval is. Het zal mij verder een zorg zijn dat er nu een paar jankballen zijn die achteraf gaan klagen over het aantal uur dat ze moeten werken. Ze hoeven niet bij Rockstar te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • giocorry

    • 24 oktober 2018 15:00
    Ben ik toch blij dat wij volgens onze cao maar 55 uur per week mogen werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mitchmeister

    • 24 oktober 2018 15:08
    Helaas is het een noodzakelijk kwaad binnen AAA games. Er wordt verwacht dat het product er staat op de deadline. Dit kost veel tijd en moeite om de punten op de i te zetten.

    Daar staat tegenover dat mensen een behoorlijk vette bonus kunnen krijgen als de game goed verkoopt. Dus dat men zegt ze niets krijgen, is beetje met twee maten meten. Want je overwerk krijg je in de vorm van je bonus. Plus ook nadeel als je werkt voor een AAA game, men verwacht nu eenmaal bepaalde inzet, welke alleen maar hoger zal zijn naarmate de dealine naderd.

    Mocht je niet tevreden zijn met je werk, zoek dan aub andere werkgever. Want je werkt het meeste gedeelte van je leven. Dus als je daar ongelukkig in bent ga je nog hele lange periode tegemoet.. doe iets wat je leuk vind en gelukkig van wordt. Maar onthoudt elk werk heeft zo zijn mindere kanten en sommige krijgen helemaal geen vette bonus bij goede verkoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 24 oktober 2018 15:49
    @Mitchmeister Uit het artikel: "Zo werden werknemers door de verkoop van Red Dead Redemption rijkelijk beloond met grote bonussen voor het extra geleverde werk. Dit viel echter tegen voor werknemers die extra hadden gewerkt aan Max Payne 3, dat aanzienlijk slechter verkocht." Dus dat ze altijd overwerk uitbetaald krijgen in de vorm van een bonus klopt niet.

    Ik denk dat de strekking door al dit nieuws dat het wel duidelijk is dat Rockstar niet altijd de beste werkgever is. En dat vind ik goed dat dit aan het licht komt. Want als ik de game vervolgens zou spelen, dan zou ik dat wel in mijn achterhoofd houden. Ik zou als werkgever willen dat mensen met liefde en passie aan een product werken, zodat je ook een echt mooi product krijgt waar je trots op mag zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mitchmeister

    • 24 oktober 2018 21:16
    @BertThaBest
    In de vorm van Max Payne 3, wat voor mij persoonlijk niet echt status heeft van AAA game. Heeft men alsnog een bonus gekregen. Dus compensatie voor overwerk. Kijk dat de bonus minder is dan bv een RDR. Dat is kut voor die mensen.
    Maar zo’n bonus kan oplopen naar cijfers met 5 nullen achter een getal. Ik krijg het niet bij mijn werk hoor. Zelfs niet als ik 80 uur ga werken..

    Rockstar zal voor ongetwijfeld niet voor elke werknemer fijn zijn. Alleen een crunch wordt echt niet alleen bij een Rockstar gehouden. Veel meer ontwikkelaars hebben dit fenomeen. Maar geloof best dat bij Rockstar wat meer opvalt. Dit mede gezien hun status qua games welke zij uitgeven..

    Misschien dat er in toekomst wat meer rekening mee gehouden word. Alleen de crunch zal echt gewoon blijven bestaan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 24 oktober 2018 15:59
    Overwerken is overrated. Zie bijvoorbeeld dit artikel:

    https://www.nu.nl/carriere/5380550/waarom-overwerken-carriere-niet-altijd-verder-helpt.html

    Goed werkgeverschap houdt dus ook in dat je je werknemers voldoende rust geeft. Ook al is het alleen uit eigenbelang van de werkgever.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rmeijer18

    • 24 oktober 2018 17:50
    Dit gedoe rondom die werktijden gaat mij echt niet de preorder doen cancelen.. Sterker nog, zojuist een mail gehad dat die verstuurd is en dus morgen geleverd gaat worden. Komt nu wel heel dichtbij dus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 24 oktober 2018 18:18
    @rmeijer18
    Morgen al? Mazzelaar! Have fun!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rmeijer18

    • 24 oktober 2018 19:13
    @Sander999 jaa heb hem besteld via Allyourgames waar ik ook de laatste COD weg had en die was ook dag voor release binnen. Mocht je de game ook gaan spelen ook jij veel plezier!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 24 oktober 2018 18:59
    Eigenlijk is het overwerken en de bonus daarna een verkapte manier om de werknemers het risico te laten dragen van het succes van de game. Verkoopt de game slecht dan heeft Rockstar niet al te veel uitgegeven ( want mensen (over)werkten voor half uurloon) en verkoopt het goed dan krijgen de mensen ook een zoethoudertje.

    Je moet gewoon bij jezelf als werknemer te rade gaan wat je van overwerk vindt. Ik doe het uit principe niet, ze schatten de joeveelheid werk maar beter in, stellen maar uit of nemen maar meer mensen aan. Maar zeker niet over mij rug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 24 oktober 2018 20:35
    Niks geleerd dus van het debacle bij RDR1, waar ze ook maandenlang medewerkers extreem uitgeknepen werden met de uren die ze moesten maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 25 oktober 2018 10:22
    Amerikaanse cultuur is echt verknipt de laatste tijd. Wij mogen blij zijn dat we in Europa (Nederland) zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.