Volgens de oprichters van Gambitious mislukken veel gameprojecten die vertrouwen op crowdfunding, omdat de ontwikkelaars nog niet kunnen rekenen op een trouwe achterban en daardoor moeite hebben om donateurs te vinden. Gambitious hoopt daar verandering in te brengen, door een dienst aan te bieden met investeerders die verstand hebben van games.

Bovendien draait Gambitious niet om doneren, maar om investeren. Iedereen kan een bedrag van 20 tot 2,5 miljoen euro in een game investeren, in ruil voor aandelen in het project en dus in ruil voor een deel van de winst. De ontwikkelaar bepaalt zelf hoe groot dat aandeel is en hoeveel geld het nodig heeft. De intiatiefnemers benadrukken dat de gameontwikkelaar de volledige controle houdt over zijn project op Gambitious.

"Het werd praktisch onmogelijk geacht om kapitaal aan te trekken voor nieuwe of bestaande gameprojecten", legt managing director Paul Hanraets uit. "De traditionele uitgevers hebben hun rol enorm zien veranderen en zijn terughoudend, of zelfs onwillig om in nieuwe gamefranchise te investeren. Helaas zijn er weinig alternatieven voor dit traditionele financieringsmodel. Er is een grote behoefte aan nieuwe en innovatieve structuren om onafhankelijke gameprojecten financieel te steunen, nu meer dan ooit. En wij geloven dat Gambitious die structuur biedt.”

Populair

De dienst komt op het moment dat crowdfunding een populair onderwerp is in de gamewereld. Onlangs haalden de bekende ontwikkelaars Tim Schafer en Ron Gilbert via crowdfundingplatform Kickstarter binnen 24 uur meer dan een miljoen dollar op. Dat bedrag overtrof hun verwachtingen; het duo hoopte binnen een maand 400 duizend dollar te ontvangen.

Volgens de initiatiefnemers achter Gambitious is dit succesverhaal een uitzondering die kon gebeuren door de bekendheid van de twee ontwikkelaars. "In feite halen veel gamegerelateerde crowdfundinginitiatieven hun doelen bij lange na niet, met als gevolg dat de kleinere studio's harder moeten werken om nieuwe donateurs aan te trekken", aldus de oprichters. "Zonder een substantiële hoeveelheid fans lijken de initiatieven om te compenseren binnen dit model nutteloos."