GameInformer vroeg Ward of Electronic Arts de serie heeft doen verwateren door elk jaar een andere Need for Speed-game uit te brengen. "Misschien was dat in het verleden zo, maar dat is dit jaar veranderd door wat wij doen", vertelt Ward. "Onze stempel zal te zien zijn op alle Need for Speed- en Burnout-producten in de toekomst. Het wordt niet langer uitgesmeerd over meerdere ontwikkelaars. Verschillende studio’s hebben een poging gedaan, maar het is nu absoluut een Criterion-klus."

Ward zegt niet dat Criterion alle Need for Speed-games zelf zal ontwikkelen in de toekomst, maar wel dat zijn studio de serie gaat aansturen. "Nu we vooruitgaan, met Most Wanted en wat we zullen doen in de toekomst, zal er sprake zijn van een sterke betrokkenheid van Criterion. Ik ben persoonlijk betrokken bij hoe de auto’s besturen, hoe de game speelt, hoe ze verbonden zijn met elkaar en wat de features zijn."

Opgesplitst

De afgelopen jaren is de Need for Speed-serie opgesplitst in verschillende takken. Aan de ene kant kwamen er arcade-achtige Need for Speed-straatracegames uit, waaronder Criterions Need for Speed: Het Pursuit en het matig ontvangen Need for Speed: The Run van EA Black Box. Daarnaast bracht uitgever Electronic Arts twee Need for Speed: Shift-games uit. Dit zijn circuitracegames met een meer realistische besturing van de externe ontwikkelaar Slightly Mad Studios.

Hoe de toekomst van Need for Speed eruit zal zien, weet Ward nog niet. Wel is hij geïnteresseerd in het idee om de verschillende identiteiten van Need for Speed onder te brengen in één game. "Het lijkt me fantastisch als er in de toekomst een grote game is die dit allemaal bevat. Dat zou fantastisch zijn."

Burnout

Ward vertelt GameInformer ook dat Criterion de populaire Burnout-serie niet vergeten is. Afgezien van de downloadbare spin-off Burnout Crash! is er al jaren geen game meer verschenen in de serie. De laatste titel is Burnout Paradise uit januari 2008. Ward zegt voortdurend aan de serie te denken. "Ik denk dat er binnenkort iets groots moet gebeuren zodat wij kunnen doen wat we willen doen." Mogelijk verwijst Ward met "iets groots" naar de volgende generatie spelcomputers.