Nieuws

Consumentenversie Oculus Rift onthuld

Samenwerking met Xbox bevestigd

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Oculus heeft de consumentenversie van zijn virtualrealitybril Oculus Rift officieel onthuld. Dat deed het bedrijf tijdens een eigen persconferentie.

De consumentenversie staat gepland voor het eerste kwartaal van 2016. Een prijs werd niet bekendgemaakt, maar Oculus liet eerder al vallen dat de bril samen met een geschikte pc zo'n 1500 dollar gaat kosten.

Definitief ontwerp

De virtualrealitybril biedt twee OLED-schermen met daarvoor twee lenzen. Deze kunnen gebruikers verschuiven zodat ze precies voor hun ogen zitten. Verder biedt de bril een geïntegreerde koptelefoon. Deze kan echter losgekoppeld worden om een eigen koptelefoon op de bril aan te sluiten.

De Oculus Rift wordt verder geleverd met een camera-accessoire dat de bewegingen van spelers volgt en kan vertalen naar acties in een spel. Dit accessoire ziet eruit als een microfoonstandaard met daarop een camera gemonteerd, zoals in woensdag gelekte afbeeldingen al zichtbaar was.

Eigen controller

Oculus presenteerde ook een eigen bewegingsgevoelige controller, Oculus Touch, al gaat het nog wel om een prototype. Deze controller wordt in tweevoud geleverd en maakt het mogelijk om ook de handen weer te geven in de virtuele wereld.

Hierdoor kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook met hun echte hand iets in de virtuele wereld aanwijzen wanneer zij met meerdere spelers samenspelen. Daarvoor zitten er sensoren aan de binnenkant van de controller.

De Oculus Touch is draadloos en bevat ook traditionele input zoals een analoge stick, twee actieknoppen en een zogeheten trigger op de achterkant. Daarnaast is er een speciale knop voor de wijsvinger, bedoeld om bijvoorbeeld voorwerpen op te pakken en weer los te laten.

Samenwerking met Xbox

De consumentenversie wordt standaard geleverd met een draadloze Xbox One-controller. Oculus stelt naar eigen zeggen dat er aan het ontwerpen van een controller jaren van experimenten voorafgaat, wat het bedrijf heeft doen besluiten om voor de controller met Microsoft samen te werken.

Daarnaast wordt het met de Oculus Rift mogelijk om Xbox One-games naar de virtualrealitybril te streamen. Op die manier kunnen de spellen in een soort virtuele huiskamer gespeeld worden.

Microsoft heeft zelf geen vr-bril in ontwikkeling, maar werkt wel aan de augmented reality-bril Hololens.

Games

Wanneer de Oculus Rift begin 2016 lanceert, zijn onder meer de de first-person ruimtesimulator Eve: Valkyrie en role-playing game Chronos beschikbaar.

Insomniac Games, bekend van onder meer Ratchet & Clank en Sunset Overdrive, ontwikkelt exclusief voor de Rift de game Edge of Nowhere. Verder heeft Oculus samenwerkingen met ontwikkelaars als Square Enix en Ready At Dawn, maker van Playstation 4-game The Order: 1886. 

Oculus wil ook onafhankelijk ontwikkelde games voor zijn virtualrealitybril stimuleren. Daarvoor trekt het naar eigen zeggen tien miljoen dollar uit.

Besturingssysteem

Oculus belooft dat zijn virtualrealitybril direct werkt wanneer deze aangesloten wordt. Hiervoor heeft het een eigen besturingssysteem gemaakt, Oculus Home. Deze omgeving is zichtbaar wanneer gebruikers de bril opzetten en bevat onder meer de gamesbibliotheek. Daarnaast is het mogelijk om demo's van spellen te proberen.

Daarnaast heeft Oculus Home elementen van een sociaal netwerk zoals Facebook, dat eigenaar is van Oculus.

Door NU.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Insomniac en andere ontwikkelaars werken aan Oculus Rift-games Bekijk om 19:00 uur live de Oculus Rift pre-E3 persconferentie
35

Reacties op: Consumentenversie Oculus Rift onthuld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • gamerlezer

    • 12 juni 2015 08:17
    Gek he, maar zelfs na al die jaren ontwikkeling denk ik dat ze te traag zijn geweest en dat ze nu in één keer gaan rushen om maar bij te blijven met de inmiddels ingelopen 'concurrentie' zoals SteamVR met die controller en die xbox controller om maar iets van een controller te kunnen leveren. En Oculus Home? omg… alsjeblieft…Oculus ga niet proberen te zijn wat je niet bent een software/platform ontwikkelaar. Het ding moet gewoon een goed apparaat zijn met solide goed ondersteunde drivers voor de PC. that's it geen andere meuk.

    Mijn geld blijft in m'n portemonnee totdat SteamVR uit is en dan maak ik een keuze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 12 juni 2015 22:26
    uhh, oculus ondersteund al lange tijd SteamVR.. en je bedoeld de HTC Vive (steamvr is een platform)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CHIEFPRIME

    • 12 juni 2015 09:09
    Ik begrijp niet dat gamer.nl het nieuws dat Oculus een samenwerking met Microsoft is aangegaan niet breder uitmeet in het nieuws.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 12 juni 2015 16:30
    Samenwerking is een beejte een groot woord vind je niet?
    Ze bundelen een MS controller in het pakket, dat is alles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CHIEFPRIME

    • 13 juni 2015 17:45
    Je hebt gelijk. Alleen een Xone controller bij elke Oculus. Streamen van Xone games naar de Oculus. Totaal geen samenwerking……

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 09:15
    Vet dus Xone games direct streamen naar je Oculus dus zo te lezen geen PC perse nodig, als prijs te doen is dan komt hij er zeker in hier in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 12 juni 2015 10:22
    Dan lees je het verkeerd ;)

    Het is plug & play voor de PC.

    En zoals eerder verteld door Oculus.

    "Although it doesn't support plugging into game consoles directly, Oculus and Microsoft announced that the headset will support the new Xbox-to-Windows game streaming in a VR environment. Unfortunately, that doesn't appear to include plans for full VR games"

    Oftewel je hebt een pc nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wubinator

    • 12 juni 2015 11:20
    In aanvulling daarop: Windows 10 ondersteund het kunnen stream van je xbox one games naar je pc (mits ze beiden op hetzelfde netwerk zijn aangesloten). Daarom kunnen xbox one spellen straks inderdaad wel op je Oculus gespeeld gaan worden, mits je maar Windows 10 hebt draaien op je pc. Ik weet niet of de systeemeisen die Oculus aan een pc stelt (minimaal 8 GB RAM en een GTX 970) ook van belang zijn wanneer je de xbox games streamt. En natuurlijk moet het nog gaan uitwijzen wat deze windows + xbox integratie met de latency doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 11:47
    Tja dan kunnen ze het dak op, ga geen 1500 knaken neer tellen voor een degelijke PC met een VR bril.

    Dan wacht ik wel op de bril van de PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 12 juni 2015 11:50
    eh ja dit heb ik je gister ook duidelijk proberen te maken , maar toen was ik een trol enzo etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 12:06
    Oja joh en in welk topic heb ik JOU specifiek een trol genoemd ??????, als ik jou was zou ik dan nog maar eens kijken naar de normale reacties die ik gisteren gaf voor dat je me woorden in me bek gaat leggen die ik helemaal niet gezegd heb.

    Enige wat ik gezegd heb is dat uit het filmpje je kan maken en ook op de site van tweakers en zelfs in de tekst hierboven dat je de indruk krijgt dat er ook direct games naar de Oculus gestreamd kunnen worden, nergens heb ik jou uitgemaakt voor troll.

    Ik heb een normale gezonde discussie gedaan met je en heb ook gezegd als blijkt dat er een PC nodig is dat ik dan geen interesse heb in de Oculus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 12 juni 2015 12:18
    Alienator doelt op mij, waarvoor ik mijn welgemeende excuses voor aan wil bieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 12:23
    Met alle respect haastnooit, ze reactie is anders op mij gericht 'ja dit heb ik je'.

    Wel top dat je je excuses aanbied.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 12 juni 2015 12:40
    Apology accepted.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 12:46
    grappemaker, excuus aanvaarden en een ander woorden in ze bek leggen.

    GNL zou een ignore knop moeten introduceren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 12 juni 2015 13:16
    Yeah right, als we het zo moeten spelen, ik benoem niet specifiek jou als diegene die mij voor trol uitmaakte terwijl ik het bij het rechte eind had , het ging over de algehele sfeer direct die nogal agressief werd op mijn opmerking. (wat zei je zelf ook al weer? ohja, iets met lachwekkend.. ) Maar het geeft niet, ignorance is bliss

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 13:36
    Goh wel apart dat je het dan precies onder mijn naam doet maar goed je laat hiermee blijken dat je een hele grote vent bent door je fout niet te durven erkennen.

    En ja je opmerking over echte VR brillen was zeker lachwekkend en heeft zeker geen drol te maken door iemand woorden in ze bek te leggen die hij niet gezegd heeft maar heeej nogmaals je bent een echte vent de enige hier die het begreep was haastnooit die tenminste ze fout durfde toe te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 12 juni 2015 13:42
    jesus wat een jankwijf ben jij shadow hij heeft gelijk jij zat er ook kompleet naast met je xbox droom en nou is hij de gebeten hond lol wat een grote vent ben jij die huilt als een klein meisje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 12 juni 2015 13:45
    lol ga effe uit je plaat ouwe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 12 juni 2015 13:51