Gisteren kon je hier op Gamer.nl al lezen over de hardware specs van de nieuwe Microsoft spelcomputer, en vandaag is er meer informatie vrijgekomen over de nieuwe softwarematige functies van de Xbox 2. Net als met de gegevens over de hardware, kan alles nog onderhevig zijn aan verandering, maar het zal erg representatief zijn voor de uiteindelijke specificaties. Gamer Profile:

De nieuwe Xbox zal een gebruiksprofiel functie krijgen vergelijkbaar met Windows XP, alleen dan volledig gericht op games. Elke gebruiker van de spelcomputer kan een aantal algemene instellingen opgeven zoals een vaste controlinstelling bij alle games die je er op speelt. Zo kun je een vaste gevoeligheid voor de controlsticks opgeven of instellen of je standaard inverted wil spelen of niet. Op die manier hoef je niet elke gekochte game eerst weer helemaal in te stellen. Je kunt ook voor elke game individueel de instellingen opgeven wanneer enkele spellen voor jouw smaak niet goed binnen de algemene instellingen vallen.

Met je profiel worden ook je prestaties in games bijgehouden en kun je zogenaamde Gamer Cred verdienen. Prestaties worden bijvoorbeeld gebaseerd op bepaalde eindbazen die je verslagen hebt, of dat je een bepaalde tijdslimiet doorbroken hebt. Je kunt zowel offline als online beloond worden met behaalde prestaties. Elke game behoort ten minste vijf prestatiemetingen te bevatten. Gamer Cred moet je zien als een soort geldeenheid en deze worden aan je uitgekeerd afhankelijk van de prestaties die je behaalt. Elke game zou naar Microsoft's idee minimaal 1000 GC's uit moeten kunnen keren.

Ouders kunnen voor hun kinderen ook bepaalde restricties opgeven in hun profiel zoals welke games ze wel en niet mogen spelen. Dit lijkt een inventief antwoord te zijn op de regelmatige vraag om meer controle bij gewelddadige spellen. Op deze manier leg je de verantwoordelijkheid namelijk volledig bij de ouders. Men kan ook instellen of de kinderen wel of niet met bepaalde gebruikers mogen chatten of hun profiel mogen delen. Ook voor multiplayer kunnen er allerlei restricties opgegeven worden.

Het laatste interessante punt is de zogenaamde Gamer Card. Dit is een soort digitaal pasje wat bij je profiel hoort en waar al je algemene informatie op staat weergegeven inclusief je behaalde Gamer Creds, reputatie, land en titel. Andere gebruikers kunnen deze pasjes in zien om zo bijvoorbeeld een ideale match te vinden voor een multiplayer sessie over Xbox Live. Het lijkt er in elk geval op dat Microsoft de console ervaring zoveel mogelijk wil personaliseren. Bovendien zorgt het prestatiesysteem ervoor dat gamers iets hebben om over op te scheppen of aan anderen te laten zien. Spelers worden op een originele wijze beloond voor het goed spelen van hun games en dat is nooit verkeerd.Xbox Live:

De Xbox 2 zal een hoop online functies standaard inbegrepen hebben die voor elke game te gebruiken zijn. Hieronder vallen onder andere:

Managen van vriendenlijsten

Toegang tot recente spelers

Een Message Center

Gebruikersmeldingen

Toegang tot je eigen profiel en die van anderen

Downloads

Het kunnen verlenen van feedback

Het Message Center is handig, omdat je via deze tool gemakkelijk met andere spelers kunt communiceren onafhankelijk van welke game je speelt. Je kunt directe gesprekken met een andere speler houden, vrienden uitnodigen, gebruik maken van game invites, open P2P gesprekken voeren en service-naar-speler berichten ontvangen. Het zal ook mogelijk zijn om via stem of videochat te communiceren met elkaar.

Alle online multiplayer games moeten zowel social als ranked matches gaan bieden. De social matches baseren potjes op een lijst van maximaal 1500 andere gebruikers, waaronder vrienden, recente spelers en spelers waar je de voorkeur aan geeft. Downloads worden via een soort online marktplaats aangeboden en beschikbaar gesteld. Zowel gratis als betaalde downloads zullen via dit systeem ondersteund worden. Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid om spelers op nieuwe downloads te attenderen en ze richting de marktplaats te sturen. Ook erg interessant is de mogelijkheid om via de marktplaats kleine transacties tussen spelers mogelijk te maken. Een soort eBay in het klein dus.

Via de Gamer Card is ook de reputatie te zien van een speler. Deze baseert zich op hoe andere gebruikers jou beoordelen. Het zal dus belangrijk zijn voor iedere speler om eerlijk en sportief te spelen, zodat je reputatie niet laag wordt. De klantenservice zal dit systeem gaan managen om misbruik te voorkomen. Als laatste is het mogelijk om persoonlijke reviews te verbinden aan downloadable content zodat andere gebruikers beter kunnen inschatten of iets daadwerkelijk de moeite waard is.

Al met al begint het online netwerk van Microsoft steeds grotere proporties aan te nemen en lijkt het straks nauwelijks nog onder te doen voor online gaming op de PC. Vooral de gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en snelheid van Xbox Live! kan samen met deze nieuwe, interessante functies, erg goed uit gaan pakken en online gaming op consoles naar een geheel nieuw niveau tillen. Wij wachten met smart af.

Prestaties:

Als laatste punt werd de behaalde performance van de Xbox 2 hardware nog genoemd. Deze zou meer dan 1 Teraflop bedragen, wat een enorme hoeveelheid aan verwerkbare instructies betreft (een biljoen instructies per seconde). Met deze prestaties veegt de console compleet de vloer aan met alles wat er momenteel, en tot een zeker punt in de toekomst, op de PC markt verkrijgbaar is en zit men op supercomputer niveau. Dit zou betekenen dat de spelcomputer van Microsoft goed mee moet kunnen komen met de PS3 die momenteel op een performance van 1,5 tot 2 Teraflops wordt geschat.