De eerste twee Commandos en de uitbreiding moesten het voornamelijk hebben van planning, geduldig wachten en op het juiste moment toeslaan. In Commandos 3 zullen tactici nog steeds goed uit de voeten kunnen, maar het spel zal veel meer actie bevatten dan andere Commandos titels. Ook het missie schema is vervangen en je zal nu via een verhaallijn overal opdrachten moeten uitvoeren. Verder hoopt Pyro Studios bestaande Commandos fans blij te maken, maar ook nieuwe gamers te werven met dit derde deel.[Yurg] There are a lot of debates amongst fans concerning the question whether or not the game will use old "2D pre-rendered backgrounds technique or enter a fully three-dimensional environment? [Ignacio] Not really. For us it would be much easier to jump into a full 3D scenario but that would not allow us to deliver the graphical quality we are aiming to and that our fans are expecting. Moest je het in de eerdere Commandos games doen zonder Russen, in het derde deel zal je een uitstapje maken naar Stalingrad. Verder zullen er nieuwe vaardigheden, tegenstanders, wapens en voertuigen aanwezig zijn in Commandos 3, zoals je kunt lezen in het laatste interview met Ignacio Perez Dolset van Pyro Studios. Commandos 3 zou in de zomer van 2003 moeten uitkomen.