kremez wist te melden dat Codemasters een nieuwe systeem heeft ontwikkeld wat illigaal kopieeren van spellen tegen zou moeten gaan.

Een met deze beveiliging beschermt spel herkent wanneer het op een gekopieerde cd staat maar zal dan wel opstarten. Na verloop van tijd vallen er echter delen van het spel uit waardoor het spel langzaam onspeelbaar wordt. De beveiliging is al toegepast in het recentelijk verschenen LMA Manager 2001.Omdat het dupliceren van PlayStation-games niet te voorkomen is, heeft de Britse ontwikkelaar Codemasters een systeem bedacht dat piraterij van haar software moet tegengaan. In de software wordt een ontoegankelijke code aangebracht, die een gekopieerde CD herkent en vervolgens een aantal subtiele veranderingen in gang zet.

De techniek wordt voor het eerst gebruikt in de zojuist verschenen voetbalmanagergame LMA Manager 2001. Wordt dit spel niet van de originele CD opgestart, dan lijkt er in eerste instantie niets aan de hand. Het spel start gewoon op en is ook volledig speelbaar. Na verloop van tijd gaat een en ander echter serieus mis. Zo kan het zijn dat het gekozen voetbalteam plotseling niets meer presteert, waardoor het spelplezier tot nul wordt gereduceerd. Verder vallen ineens verschillende features weg, waardoor het spel meer en meer op een demo gaat lijken.

Vraag blijft echter binnen hoeveel tijd ook deze beveiliging zal worden gekraakt, net zo als alle systemen die hiervoor zijn bedacht.

Als het systeem echter zeer moeilijk blijkt te zijn om te kraken zal de drempel om te kopieeren wel veel hoger komen te liggen, iets wat een gunstige ontwikkeling zal zijn voor de door illigale software overspoelde PC-software/gamesmarkt.