Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers willen games voor de doorsnee gamer. Niet verwonderlijk, want dit is de grootste doelgroep. Games willen het liefst iedereen aanspreken, wat vaak ten koste gaat van de complexiteit en diepgang. Een probleem, aldus CliffyB. De excentrieke hoofdontwerper van Epic Games ziet dan ook graag op gamedozen een vermelding voor welk soort gamer het spel geschikt is. Het "suggested gamer experience level" zou door een objectieve partij bepaald kunnen worden.

Dit wordt al gedaan voor bordspellen, waarbij je een leeftijdsaanduiding of de vermelding "kinderen, gemiddeld of gevorderden" ziet staan. Bij videogames wordt dit niet gedaan, en dat is jammer. Mensen hebben het recht als ze vijftig euro uitgeven om te weten hoe diepgaand en complex het spel is.Anyways, I was wondering about game complexity the other day. I'm becoming increasingly concerned about the delta between experienced and casual gamers. Yeah, yeah, every game WANTS to appeal to EVERYBODY but truth be told that's not the case. A game with lesbian Nazis is clearly only going to appeal to... well, the average gamer.