Cliff Bleszinski is geen fan van Project Scorpio | Gamer.nl

Cliff Bleszinski is geen fan van Project Scorpio | Gamer.nl

Cliff Bleszinski is niet bepaald te spreken over Microsofts nieuwe consolestrategie. In een gesprek met Kotaku Australië laat hij zich uit over onder andere de nieuw aangekondigde consoles van Microsoft en cross-play.

Bleszinski was aanwezig op E3 om zijn nieuwe arena shooter LawBreakers te promoten. Daar sprak hij met Kotaku Australië over Microsofts nieuw aangekondigde consoles Xbox One S en Project Scorpio. De voormalig Epic Games-ontwikkelaar noemt de aankondiging van Project Scorpio maar "raar" en vindt dat de uitbreiding van het Xbox-merk voor verwarring zorgt bij consumenten. Ook haalt hij de onthulling van de originele Xbox One aan en insinueert dat Microsoft aan het terugkrabbelen is op hun originele visie.

"Het komt op mij over als een goedmakertje voor de besli ing destijds om de Xbox One niet zo krachtig te maken als 'ie zou moeten zijn, zodat ze de Kinect erbij konden stoppen. Dus nu moeten ze een inhaalslag maken. Op een manier kun je dit terug voeren naar hun goedbedoelde E3 van een aantal jaar geleden - toen ze alles digitaal wilden doen, etcetera, etcetera, en het internet zich daar fel tegen verzette waardoor ze hun besli ing terugdraaide."

Scorpio-games
Ook over grafisch verbeterde games voor Scorpio uitte Bleszinski zijn mening. Volgens hem werken uitgevers zich alleen maar tegen door games te ontwikkelen voor Xbox One en Scorpio, omdat de graphics niet goed zouden schalen. Hij vergelijkt de situatie met de lanceerperiode van de laatste generatie consoles, toen games voor PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360 werden uitgebracht.

Daarnaast zou het verschil tu en Xbox One en Scorpio ook nadelig uitpakken voor multiplayer-games, aldus Bleszinski. "Als je een game maakt die op de goedkopere console met 30 frames per seconde draait en 60 frames op de andere console, dan kan dat bijvoorbeeld de prestaties in een twitch shooter beïnvloeden," zegt hij.

"Het is hetzelfde met cro -play voor actie games, waarvan ik de aantrekkingskracht niet zie. In het geval van coöp-games, kan ik het begrijpen, maar als je een shooter speelt en de ene speler heeft een controller en de ander een muis en toetsenbord en de persoon met de controller speelt met 30 beelden per seconde en de persoon met muis en toetsenbord met 60 beelden, dan gaat de persoon met het toetsenbord compleet domineren. Dus veel succes met je match making."

Toch zegt Bleszinski niet zonder reden kritiek te hebben op het bedrijf, waar hij in zijn tijd als ontwikkelaar van de Gears of War-serie nauw bij betrokken was. "Ik heb nog een hoop vrienden daar rondlopen dus ik zou ze niet zomaar afvallen tenzij ik zeker van mijn zaak ben. Als Phil Spencer nu hier was zou ik hem in zijn gezicht zeggen dat hij aan het terugkrabbelen is. En hij zou zeggen: 'Je bent een eikel, maar je hebt wel gelijk!'".

E3 2016

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou