Nu de hele wereld is uitgekamd en bijna elke steen is omgedraaid op sporen van extremisten en terroristen, blijft er niet veel meer over dan het zoeken naar schurken in virtuele werelden. Binnenkort gaan Amerikaanse veiligheidsdiensten games zoals World of Warcraft monitoren om potentieel terroristische gedragspatronen bij spelers te lokaliseren. In het dagblad De Pers is vandaag een interessant stuk over deze ontwikkeling verschenen.

Zo zou Second Life een 'zaaigrond voor transnationale dreiging' genoemd worden omdat er ongemonitord geld kan worden overgeboekt. De onderzoeksgroep zal naar eigen zeggen de privacy van spelers niet schenden want in feite wordt er gebruikt gemaakt van publiekelijk beschikbare data. Zo zijn er ook diverse universiteiten en onderzoeksbureau's die al onderzoek doen naar spelers in online werelden en dat is toegestaan.

Wat wel zorgelijk is, is dat de informatie die nu bekend is nog maar het topje van de ijsberg is en dat we ons nu nog niet kunnen voorstellen wat er eigenlijk allemaal bekend is over online spelers. En als hiermee aan de slag wordt gegaan is het hek van de dam.