Veel van de games die we vandaag de dag spelen zijn gebaseerd op titels zoals Doom en Quake. Games met een demonisch ondertoon, althans, als we verschillende Christelijke groeperingen en ontwikkelaars mogen geloven. Nu kun je dit soort games wel verbieden, maar dat is volgens dominee, gamer en ontwikkelaar Ralph Bagley niet het antwoord. Bagley wil dan ook dat de massa straks Christelijke games gaat spelen en heeft daarom de "Christian Game Developers Foundation" opgericht.

De dominee had al een bedrijf, genaamd N'Lightning Software, dat in Nederland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Australie, Engeland en niet te vergeten de States zelf, zo'n 80.000 exemplaren van het PC spel Catechumen heeft verkocht. De ontwikkelaars hopen dat straks het hele gezin het spel speelt als het in oktober uitkomt voor de PS2 en GameBoy Advance.

The sentiments of Christian developers will also strike a chord with the many family groups concerned about the effects of violent games on children.

"No blood, no guts, no gore," says Rev Bagley. "What we want are emotionally full games that don't just rely on adreneline.

"We are trying to build the genre of Christian gaming. People are tired of having these violent, demonic games dictating to their kids."

Je kunt je afvragen of er vraag is naar dit soort spellen. In de huidige markt zijn er al voldoende titels waarbij je niet samen met Satan allerlei kerken moet afbranden. Daar komt bij dat bijvoorbeeld Christelijke muziek slechts een bepaalde doelgroep aanspreekt. Toch is er niets mis met "emotionally full games", tegenover veel van het hersenloze vermaak dat tegenwoordig in de winkels verschijnt.