Nieuws
Life is Strange: True Colors

Chinese gamers geven Life is Strange: True Colors negatieve Steam-recensies

Vanwege de aanwezigheid van een Tibetaanse vlag

Geschreven door Michel Musters op
Chinese spelers delen op Steam negatieve recensies uit aan Life is Strange: True Colors vanwege de aanwezigheid van een Tibetaanse vlag.

In de game zit een zogeheten 'Treasures of Tibet-winkel', waar een Tibetaanse vlag te zien is. Het gaat om een symbool van de Tibetaanse onafhankelijkheidsbeweging, terwijl China zelf volhoudt dat Tibet niet onafhankelijk is.

Hoewel de gemiddelde beoordeling van Life is Strange: True Colors op moment van schrijven nog 'erg positief' is, valt op dat de pagina met Chinese recensies vol staat met negatief getinte recensies. 

Life is Strange: True Colors lanceerde afgelopen vrijdag. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Later dit jaar komt ook een Switch-versie uit.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes is Aliens onder de grond Singleplayercampagne Gran Turismo 7 vereist internetverbinding
26

Reacties op: Chinese gamers geven Life is Strange: True Colors negatieve Steam-recensies

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 13 september 2021 09:45
    Ook al zou Tibet niet onafhankelijk zijn, dan mogen ze toch best hun eigen vlag hebben?
    Vriesland en Brabant hebben dat ook en daar klaagt ook niemand over. (misschien andere provincies ook maar die vlaggen ken ik niet)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 13 september 2021 10:41
    @-JK- Het zou alleen anders worden als Friesland zich serieus onafhankelijk zou verklaren, haar vlag pontificaal als nationaal symbool zou voeren op haar eigen feestdagen en zich in haar uitingen voortdurend tegen Nederland zou keren.
    Dan zou ook Friesland hier in Nederland problemen kunnen krijgen en zou haar vlag wel degelijk eenzelfde provocerende lading kunnen krijgen.

    Hiermee geef ik overigens geen mening weer over de Chineze houding jegens Tibet of over dit artikel; ik probeer enkel jouw voorbeeld meer vergelijkbaar te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 13 september 2021 10:55
    @Robert-Frans Dan nog zou dat voor mij geen probleem zijn, maar snap nu wel dat er meer lading is dan alleen een simpele vlag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 13 september 2021 10:00
    Mensen slaan tegenwoordig overal op aan. En dat is niet voorbehouden aan China, het Midden-Oosten of waar dan ook. Ook wij Westerlingen zijn exact hetzelfde en geen haar beter. Als er iets is wat ons niet bevalt, of ons tegen de borst stuit, zullen we dat laten merken, liefst met veel bombarie. Ik vind het eigenlijk erg kinderachtig gedrag, maar die Tibetaanse vlag werkt als een rode lap op een stier. Het ligt politiek zeer gevoelig, en dat weten de makers van dit spel maar al te goed. Deze reactie van chinese mensen hadden ze al kilometers van te voren kunnen zien aankomen. Maar toch hebben ze besloten om dit politieke statement te maken. Dom en niet slim. Ik denk dat ze - mits ze geld willen blijven verdienen aan deze game - die opzettelijk aangebrachte vlag beter kunnen vervangen door een neutrale vlag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 september 2021 11:49
    Ja, vooral buigen voor landen als China, waar mensenrechten elk uur van de dag worden geschonden. Natuurlijk wisten de makers dit. Net als dat ze niet schuwen om de LHBTI gemeenschap te vertegenwoordigen. Je kan dit soort initiatieven ook juist toejuichen, in plaats van laf te blijven capituleren voor het kapitalisme.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 13 september 2021 18:02
    @denver goed gezegd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 13 september 2021 18:08
    @denver Doet me denken aan Magic the Gathering, die in 1 van hun verhalen een lesbische relatie aan het ontwikkelen was, maar toen het bijbehorende boek uitkwam opeens een 180 pulde omdat ze anders Rusland en China voor de borst zouden stoten. Na outrage van de community hebben ze daar vervolgens wel hun excuses voor aangeboden.

    Om die pagina met die excuses vervolgens te blokkeren voor Rusland en China.. (:

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 13 september 2021 18:28
    @Hellspawn
    Misschien moet je je even inlezen over de Tibetaanse kwestie en hoe China daar mee omgaat. En als je toch bezig bent lees je dan gelijk even in hoe China omgaat met de Oeigoeren.

    Ik hoop dat je je daarna je ogen uit je kop schaamt. China moet op elke mogelijke manier erop gewezen worden wat een gevaarlijk land het is in plaats van laf naar hun pijpen te dansen om ze vooral niet voor hun hoofd te stoten uit angst voor economische represailles. Zoals Denver zegt; dit soort intiatieven moeten worden toegejuicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bigds9fan

    • 13 september 2021 19:08
    @The_Stifmeister Precies. Ook Hong Kong valt hieronder.

    Hetzelfde geldt voor Qatar en het WK.

    Nu ga ik niet kijken maar dat zegt niks want dat zou ik sowieso niet doen.

    Maar zolang wij niks doen veranderd er ook niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 14 september 2021 10:55
    @The_Stifmeister Ik begrijp niet waarom je dit schrijft en mij op de vingers probeert te tikken. Ik ken de Tibetaanse kwestie maar al te goed. Dat land is ingelijfd door China, iets wat absoluut niet klopt. Ik heb jarenlang het boeddhisme bestudeerd, dus dan kom je automatisch ook bij deze kwestie terecht.

    Maar wat mijn mening is, als je mijn bijdrage goed leest, is dat ik er tegen ben dat politiek gevoelige kwesties in videogames worden aangestipt of uitgewerkt. Ik wil dit liever zo veel mogelijk gescheiden houden. Misschien is dat niet altijd mogelijk, maar een vlaggetje in een game plaatsen waarvan je van te voren weet dat het gedonder oplevert, vind ik ongepast. Geef dan liever een deel van je winst aan arme Tibetaanse mensen, die politiek vluchteling zijn. Dat levert meer op dan een simpele provocatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 september 2021 14:43
    @Hellspawn
    Ahh oke, dan begreep ik je verkeerd, excuus. Maar ik ben nog steeds van mening dat er, wat mij betreft, geen medium geschuwd hoeft te worden om China er maar weer eens op te wijzen wat een eng lang het is. Zeker een subtiele verwijzing als een Tibetaanse vlag moet kunnen. Ik kan er dan alleen maar van genieten hoe China er vervolgens met zijn veel te lange tenen weer vreselijk van over zn zuiger gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 13 september 2021 11:36
    Kansloos als je om zoiets tekeer kunt gaan. Maarja, een aantal typen mensen zijn alleen daar goed in, omdat ze nooit iets zinnigs te melden hebben.

    We hebben het over een stuk entertainment, niet meer. Mensen tegenwoordig… Om gek van te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 13 september 2021 11:56
    Het 50 cent leger is weer in volle gang huh

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 13 september 2021 18:44
    @san5324

    Wat bedoel je daarmee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 13 september 2021 19:15
    @coola Linken is hier blijkbaar ook verboten, dus zoek op op Wikipedia: 50 Cent Party

    Propaganda commenters, en als je denkt dat niemand dat voor 50 cent doet: Vriend van me had een site waarop mensen voor 1 cent per klik elke minuut op advertenties konden klikken. Ze verdiende duizenden en het kaartje dat IP locaties liet zien had ze meerendeels in zuid/zuidoost Azie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 13 september 2021 19:29
    @coola

    Het zit zo… De Chinese overheid betaald bepaalde mensen voor iedere positieve comment over China wu mao.. Wu mao = 50 cent. Deze mensen worden ook wel het wumao army genoemd.. Ze reageren bv dat Hong Kong van China is, dat Taiwan van China is, dat Tibet van China is. Dit zijn plaats populaire onderwerpen..

    Daarnaast gaan ze los op iedereen die ook maar anti chinese gevoelens heeft (in hun ogen).. Nike was een tijdje de Sjaak onlangs omdat die aangaf geen zijde meer te willen gebruiken van Xinjiang.

    Ook mensen zijn de Sjaak, bv de Australische zwemmer Horton.. Die noemde een chinese zwemmer drugs ezel en weigerde met hem op de foto te gaan.. Dat was echt een rel in China.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 13 september 2021 19:12
    @san5324 Weet je zeker dat het geen Tencent army is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 13 september 2021 19:30
    @Tad

    10000% zeker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 september 2021 08:41
    @Tad Subtiel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 14 september 2021 09:38
    @Ziminar Ik doe wat ik kan