Nieuws

Drie topmensen Ubisoft vertrekken na beschuldigingen over giftige werkcultuur

Waaronder Chief Creative Officer Serge Hascoët

Geschreven door Erik Nusselder op
Chief Creative Officer Serge Hascoët is opgestapt bij Ubisoft na een reeks beschuldigingen over een giftige werksfeer. Ook studiohoofd Canada Yannis Mallat en het hoofd van HR Cécile Cornet zijn vertrokken, meldt Ubisoft in een statement.

Als de creatieve topman van de uitgever was Hascoët betrokken bij vele projecten. Uit een reportage van de Franse krant Liberation bleek gisteren echter dat hij de spil was in de cultuurproblemen binnen het bedrijf. Hij werd niet beschuldigd van seksueel wangedrag, maar zou wel"het meest giftige gedrag binnen het bedrijf" vertonen. "Iedereen weet het. Hij wordt zelfs gewaardeerd voor zijn giftigheid", schreef Liberation.

Mallat overzag de Canadese studio's van de uitgever, waar de afgelopen weken meerdere verhalen over ontoelaatbaar gedrag naar buiten kwamen." De recente beschuldigingen in Canada maken het onmogelijk voor hem om verder te gaan in zijn rol", zegt Ubisoft in het statement. VP of Editorial Maxime Béland stapte op bij Ubisoft Toronto na beschuldigingen, terwijl een andere werknemer werd ontslagen. In Montreal legde Ashraf Ismail, de creative director van Assassin's Creed Valhalla, zijn werk neer om zich op zijn persoonlijke leven te concentreren nadat hij werd beschuldigd van het liegen over zijn huwelijksstatus tegen andere vrouwen.

Ubisoft zegt in hun statement dat Cornet opstapt omdat "zij denkt dat dit het beste is voor het bedrijf."Het artikel van Liberation claimde dat er meer dan honderd verschillende zaken zijn gemeld aan HR.

"Ubisoft is tekortgeschoten in zijn plicht om een veilige en inclusieve werkomgeving te creëren voor zijn werknemers", zegt CEO en mede-oprichterYves Guillemot in het statement. "Dit is onacceptabel, omdat giftig gedrag direct indruist tegen de waarden waarop ik nooit compromissen sluit, en dat ook nooit zal doen. Ik ben toegewijd om grote veranderingen door te voeren in het bedrijf om onze werkcultuur te verbeteren en te versterken." Guillemot neemt tijdelijk de werkzaamheden van Hascoët over als Chief Creative Officer.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vrolijke multiplayergame Fall Guys verschijnt op 4 augustus Desperados 3 doet oude tijden herleven
12

Reacties op: Drie topmensen Ubisoft vertrekken na beschuldigingen over giftige werkcultuur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    oropher

    • 12 juli 2020 15:26
    Vrijwel geen concrete verdachtmakingen, ik vertrouw het totaal niet…
    Hier zit iets anders achter.
    Bovendien is een manager die mensen af en toe uitjouwt niet giftig, maar iemand die hart voor de zaak heeft.
    Anderzijds moeten mensen ook een rechte rug kunnen houden, als men geïntimideerd wordt.
    We stammen niet voor niks af van de apen, en die intimideren elkaar ook de godganse dag…
    Geef toch eens toe dat we gewoon wilde beesten zijn, maar nee, we moeten onszelf op een voetstuk zetten en het morele verheven vingertje naar alles en iedereen opsteken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 12 juli 2020 15:42
    @oropher wat is dit voor een reactie? Je comment slaat echt nergens op. Mijn oom heeft 20 jaar lang een eigen bedrijf gehad (helaas niet meer) en is nooit toxic naar zijn werknemers geweest. Er kwam op een gegeven moment een meid daar stage lopen die later daardoor een vaste baan kreeg. Die is nog nooit lastig gevallen door haar collega's. Toevallig kende ik haar ook nog van de basisschool. Een manager hoort niet mensen uit te jouwen slaat helemaal nergens op. Op het moment dat iemand geïntimideerd wordt moet de persoon die dat doet ophouden met zijn kansloze gedrag. Hoort niet thuis in een bedrijf. Als laatste De evolutietheorie is maar een theorie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 juli 2020 17:21
    @armilo-theus
    AH, jij twijfelt aan de evolutietheorie, kansloos en heel treurig.
    Zegt meteen genoeg over de rest van je reactie en je vermogen tot redeneren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 13 juli 2020 12:06
    @oropher Zucht, hier gaan we …. eerst sla je de plank mis wat managers betreft, vervolgens probeer je ontoelaatbaar gedrag goed te praten (omdat we afstammen van apen, echt joh?!) en tot slot haal je uit naar een mede-gamer lid, omdat hij kritiek op je reactie heeft?

    Ik ken je niet – dat lijkt mij maar beter ook –, maar volgens mij kan je nog een hoop leren. Ik zou in ieder geval niet kunnen samenwerken met iemand die zo denkt, het klinkt alsof je nooit een goede manager hebt gekend, en het zal er bij je op de werkvloer wel gezellig aan toe gaan.

    Het lijkt wel een beetje alsof je voor een werkgever werkt waar het er aan toe gaat zoals bij Ubisoft France, echt jammer voor je kerel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 13 juli 2020 19:29
    @oropher Je hebt mij nog nooit horen zeggen dat ik daaraan twijfel. Ik benoem alleen dat het geen feit is. Daarvoor moet je meer bewijs voor hebben. Dat jij daardoor mij uitmaakt voor kansloos en heel treurig slaat nergens op. Dat betekent dus als ik een conclusie moet trekken dat jij mensen die in een god geloven niet in hun waarde kan laten. Dat is gebaseerd op jouw reactie en jouw officiële worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 12 juli 2020 22:46
    @armilo-theus Zwaartekracht is ook 'maar' een theorie. Betreft de rest van je reactie ben ik het wel met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 13 juli 2020 19:30
    @Qinneth maar ik heb ook niks over zwaartekracht gezegd xD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 13 juli 2020 10:41
    @oropher

    Wauw! Speechless!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 13 juli 2020 13:23
    @oropher Het is juist de evolutie die er voor moet zorgen dat wij beter zijn dan jij zegt dat wij zijn. Ons denkvermogen is sterk genoeg om ons in staat te stellen niet alleen met ons instinct maar ook met ons denkvermogen te kunnen handelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 13 juli 2020 15:33
    @oropher LOL! een manager die mensen intimideert of uitjouwt is absoluut geen manager, maar een tiran die probeert manager te spelen. Stemverheffing an-sich is al een teken van zwakte omdat je een argument niet kunt winnen. Zo'n persoon probeert iedereen onder zich te houden, omdat ie weet dat ie totáál ongeschikt is als leider. Hard wegrennen bij zo iemand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomTom

    • 12 juli 2020 17:07
    Wordt er tegenwoordig niet gewoon te snel gegooid met de termen "toxic" en "inclusief"?? Ik ga niet oordelen zonder meer details, maar dit ruikt naar mensen onnodig cancellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 13 juli 2020 12:38
    @TomTom
    ik lees: "Het artikel van Liberation claimde dat er meer dan honderd verschillende zaken zijn gemeld aan HR."
    Als dat klopt is er veel te laat ingegrepen. Er is dan ook geen sprake van onnodig mensen ontslaan/ op non-actief zetten/ 'cancellen'.

    'Wordt er tegenwoordig niet gewoon te snel gegooid met de termen "toxic" en "inclusief"??'
    Je hoort er tegenwoordig steeds meer over en dat is een goed iets. Het is goed om dit soort zaken aan het licht te brengen (anders komt er nooit een oplossing).