Nieuws

Nintendo stapt in de toekomst mogelijk van consoles af volgens directeur

Wat is de toekomst van Nintendo's hardware?

Geschreven door Rick Bloemzaad op
De directeur van Nintendo, Shuntaro Furukawa, heeft tijdens een interview gehint dat het bedrijf in de voorlopige toekomst mogelijk geen nieuwe consoles meer gaat ontwerpen. Volgens de president wordt dit gedaan om ontwikkelaars flexibel te laten blijven zodat voldaan kan worden aan de veranderende eisen van de entertainment-industrie.

Volgens Furukawa ligt de huidige focus op de software die ontwikkeld wordt voor de Nintendo Switch om de 'Nintendo-ervaring' te leveren. Daarmee geeft hij aan dat technologie snel verandert en het bedrijf flexibel blijft nadenken over de manier waarop deze ervaring geleverd wordt naarmate de tijd vordert.

"Het is dertig jaar geleden sinds we zijn begonnen met het ontwikkelen van consoles voor in de huiskamer," zegt Furukawa. "De geschiedenis van Nintendo gaat zelfs nog verder terug waar alleen gedacht werd over de volgende hardware die gemaakt moest worden. Op de lange termijn moeten we misschien als bedrijf onze focus verplaatsen van de consoles voor thuis naar flexibiliteit wat net zo belangrijk is als vernuftigheid", aldus Furukawa.

In hetzelfde interview geeft de president aan te overwegen om de mogelijke instabiliteit te verkleinen. Zo geeft hij aan het aantal mobiele games te willen vergroten die het bedrijf continu voorziet van omzet. Daarnaast geeft Furukawa aan meer aandacht te besteden aan pretparken en films. Met deze praktijken wil de president de iconische personages deel te laten maken van het alledaagse leven van mensen om een sterkere synergie te creëren.

Met de Switch heeft Nintendo hoe dan ook een succesvolle console weten te produceren. Zo werd eerder bekend dat de console in de Verenigde Staten de snelst verkopende is in deze generatie met 8,7 miljoen exemplaren sinds de lancering in maart 2017.

Dit artikel delen:

Lees meer

Razer onthult eigen gamemonitor Superscherpe Nvidia DLSS-technologie uitgelicht in Anthem
12

Reacties op: Nintendo stapt in de toekomst mogelijk van consoles af volgens directeur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • HunterSeeker

    • 7 januari 2019 13:30
    Ik ben altijd een kei harde nintendofan geweest en dit bericht doet me wel nadenken.
    Het hoeft geen probleem te zijn dat er geen console meer zal komen, zolang de games er maar wel komen. Ik heb er vrede mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AlexKidd

    • 7 januari 2019 13:42
    Jammer als het waar zou zijn. Gelukkig zijn er nog genoeg oude Nintendo consoles met duizenden games die je kunt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Humpdog

    • 7 januari 2019 14:03
    Hoe ik lees dat ze overstappen naar alleen mobile games. Meer geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Goodmushin

    • 7 januari 2019 14:12
    @Humpdog

    Komt inderdaad zo over, maar Mario was niet echt een succes en super mario kart is onderweg.

    Niet een succes is een beetje overdreven, maar weinig content en een te hoge vraagprijs. Volgens redddit vielen de verkoop cijfers enorm tegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 7 januari 2019 15:00
    @Humpdog Onzin. Mobile games waren volgens mij 3.5% van hun totale omzet in 2018.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 7 januari 2019 15:12
    weer een bedrijf wat naar de mobile markt gaat? Vinden de mensen dit dan echt goed gamen? Ik heb nog geen goede mobile games gezien waar je geen aids krijgt van de controls en gedoe op het kleine schermpje. Je gaat mij echt niet vertellen dat medewerkers van blizzard meer mobile games spelen dan echte games op een console of PC. (dit wordt wel door de baas gezegd)

    Nu denkt nintendo er het zelfde over?


    ohhhh wacht… "gud muney"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xymie

    • 7 januari 2019 15:29
    In the long-term, perhaps our focus as a business could shift away from home consoles – flexibility is just as important as ingenuity.

    Wat hij volgens mij zegt is dat Home consoles niet meer kunnen innoveren. De staan onder de tv en klaar. Het moet flexibeler, dus meer zoals de Switch.

    Daar een switch nu ook een Home console is en hij daar geen brood in ziet, zou het logische vervolg een switch zijn die je niet aan je TV kunt hangen. Dus gewoon een (good old fashioned) Gameboy!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 7 januari 2019 17:24
    @Xymie Precies, dit haal ik er ook uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 7 januari 2019 17:03
    Ik vind dit allemaal nog te vaag om me er echt druk om te maken. Op wat voor hardware zullen we in de toekomst dan onze geliefde franchises moeten gaan spelen? Kan me maar moeilijk voorstellen dat je straks een nieuwe Zelda op je telefoon moet gaan spelen. Sterker nog, dat zal echt een gruwel wezen. Een hele dikke handheld kan ik misschien nog wel mee leven.

    Het is volgens mij allemaal nogal hypothetisch, de Switch loopt veel te lekker om zoiets op de korte termijn te realiseren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 8 januari 2019 10:21
    @clandestine666 Je leest het verkeerd. Het gaat over middellange termijn tot lang termijn. De switch gaat enorm lekker, maar dat betekent niet dat zo'n concept dat over 5 - 10 jaar nog doet vanwege de vooruitgang van technologie en veranderende markt. Wie weet is streaming dan veel nuttiger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • N.Frufo

    • 7 januari 2019 22:17
    Software voor soepelere dingen zodat F-Zero GX HD REMASTEREDin de toekomst nog soepeler is …asl die komt :(

    @clandestine666 helemaal gelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 8 januari 2019 10:56
    Wat is het nut van exclusieve (alleen op jouw console draaiende) games als je niets verdient aan de console hardware ?