Pétursson steekt de hand in eigen boezem door te stellen dat het zijn fout is dat de fanbase de laatste steeds verder vervreemd raakte van CCP. "Het spijt me zeer dat ik hiervoor verantwoordelijk ben." Hij legt uit dat het een slecht idee was om spelers te dwingen om de zogeheten Captain's Quarters-ervaring te doorlopen, een toevoeging waarmee de ontwikkelaar meer menselijkheid in de game aan wilde brengen.

Ook haalt Pétursson de aankondiging van microtransacties voor het spel aan, die door spelers gezien werd als de eerste stap richting een zogenaamd 'pay-to-win'-systeem. Pay to win wil zeggen dat consumenten die geld betalen voor items zichzelf een voorsprong kunnen verschaffen op zij die dat niet doen. Pétursson geeft toe dat CCP niet genoeg gedaan heeft om de angst van spelers dat dit zou gaan gebeuren weg te nemen. Hij houdt vol dat van een dergelijk plan nooit sprake is geweest en dat het ook als toekomstscenario erg onwaarschijnlijk is, tenzij de MMO-markt plotseling drastisch verandert.