Het uitstellen van Cyberpunk 2077 naar september brengt geen verandering in het harde werk en de overuren die gemaakt worden tijdens de ontwikkeling van Cyberpunk 2077. Dit verklaart de CEO van CD Projekt Red in een telefoongesprek met investeerders.
"We proberen crunch te limiteren, maar we zijn aangekomen bij de eindfase van de ontwikkeling. Tot een zekere hoogte is het nog steeds nodig, helaas. Maar we proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan", aldus Kicinski.
Veel mensen zijn ervan overtuigd dat Cyberpunk 2077 is uitgesteld om de game te polijsten en de laatste puntjes op de i te zetten. De uitspraak van Kicinski spreekt deze verwachting echter enigszins tegen. Volgens de CEO is de game inmiddels wel volledig speelbaar, zelfs al een aantal maanden. Er moeten echter een hoop technische verbeteringen worden doorgevoerd en het polijsten is inderdaad ook nog lang niet klaar.
"Polijsten is een complexe werkzaamheid. Het gaat vooral om het aantal dingen dat we nog moeten doen en niet om een fundamenteel probleem", verklaart de CEO.
Kicinski vertelt verder dat het ontwikkelingsteam pal achter het uitstellen van de game staat. Cyberpunk 2077 moet namelijk perfect zijn en daar moeten de vijf extra maanden uitkomst voor bieden.
Cyberpunk 2077 is niet de enige game die deze maand werd uitgesteld. Ook Final Fantasy 7 en Marvel's Avengers zijn naar achter geschoven door Square Enix
Reacties op: CD Projekt Red-CEO: 'Crunch nog steeds nodig voor Cyberpunk 2077'
WvA
Ik weet dat het allemaal niet zo makkelijk gaat, zeker met aandeelhouders en release windows, maar vorig jaar was er nog zon ophef over crunchen, dan lijkt dit een beetje toondoof.
HunterSeeker
Marketing en sales mogen best wat minder druk uitoefenen op de mensen die daadwerkelijk het product maken.
Shinjite
Zal vast niet zo verlopen zoals ik hier beschrijf.
WvA
Dont get me wrong, er zijn echt wel situaties waarin je met zn allen nog even gaat knallen. Maar dat moet allemaal in mate, en ik heb niet het idee dat lange crunch periodes zelden voorkomen.
RedBiohazzerd87
Ik heb soms het idee dat developers steeds vaker "vergeten" hoe belangrijk een release voor je game is. Sure het is leuk, dat je de game uiteindelijk fixed, maar wat heeft het voor nut als je 60% van je playerbase kwijt bent in de 1e week, omdat je game niet is wat je hebt beloofd, of voor geen meter werkt. Ik weet dat de Marketing & Sales hier vaak ook een rol in speelt door continu druk te zetten… maar de developers moeten (naar mijn mening) maar ballen tonen en gewoon uitstellen, als ze het niet gaan redden.
Nogmaals ik ben blij dat ze de game uitstellen, nu maar hopen dat de hele hype rondom Cyberpunk 2077 het waard is en het niet weer de zoveelste teleurstelling is… al verwacht ik dit niet van CD-PR
fonsrutte
Zeker voor een onafhankelijke studio als CD Projekt kun je niet zomaar een game met een jaar uitstellen. dat betekent namelijk een jaar geen inkomsten en alleen maar kosten. Dat is de consequentie van onafhankelijk zijn, jemoet zelf genoeg verdiend hebben met je vorige game om de volgende te kunnen maken met een bepaald budget. Ga je daar te ver overheen gaat dan betekent dat een faillissement.
Een ander aspect is dat ze al jaren met deze game bezig zijn, in die tijd van begin tot release is de techniek al vooruit gesprongen. Ze kunnen de game echt niet uitbrengen met de graphics van 2017 of zelfs eerder dan koopt geen hond het.
Wat ik ook een verassing vond is dat veel mensen die in de industrie werken crunch tot een bepaalde hoogte helemaal niet erg vinden, ze accepteren het als part of the deal. Voor veel ervan is het blijkbaar zo mooi om dat werk te doen dat het ok is.
Ghost
CD Projekt is niet afhankelijk van alleen hun games voor inkomsten (en derde partij investeerders), ze hebben ook nog het succesvolle Gog.com-platform om mee rond te komen.
Hoe kostbaar ook, uitstel is voor CD project Red geen leven of dood situatie.