Het blijft altijd een lastige discussie; wat zijn casual gamers en wat zijn hardcore gamers? Een antwoord blijven we jullie dan ook schuldig. Feit is echter dat er flink veel onderzoek naar gedaan wordt en dat men aan de hand van deze resulaten de markten en doelgroepen van gamers goed in beeld wil krijgen.

Zo blijkt uit een onderzoek van eMarketer dat, hoewel de gamesmarkt nog steeds gedomineerd wordt door mannen, het aantal casual gamers juist voornamelijk vrouw is. PopCap games (bekend van bijvoorbeeld Bejeweled) heeft een onderzoek laten doen naar haar doelgroep en daar kwam uit dat dit voornamelijk vrouwen zijn. Maar niet alleen PopCap ziet een toenemend aantal vrouwen, ook EA's Pogo en Yahoo!Games trekken zeer veel vrouwen.

Volgens Steve Meretsky is hier een logische verklaring voor. Hij is van mening dat deze online games direct te begrijpen zijn en geen handleiding erbij hebben. De korte tijdsduur en geweldloze thema's van de spelletjes trekt vrouwen ook aan.

Ran Cohen van in-game advertising bureau Eyeblaster ziet ook dat de hele industrie van downloadable online games vrouwgeorienteeerd is. Hij merkte op dat 60 tot 70% van de casual game spelers vrouwen zijn ouder dan 30 jaar.