"Hoewel ik wel de drijvende kracht was (bij id Software), is het oneerlijk voor alle andere mensen die aan alle dingen die je je van Doom herrinnert hebben gewerkt", aldus Carmack. "Dat wordt allemaal door anderen gedaan en het is oneerlijk hoeveel credit ik voor dingen krijg."

Carmack denkt dat bepaalde gamefeatures die toentertijd als revolutionair werden gezien, toch wel bedacht waren zonder hem. "Ik deed veel dingen als eerste, maar ik twijfel er niet aan dat andere mensen het ook hadden kunnen verzinnen. Zo werkt techniek - wanneer dingen gemakkelijk en mogelijk worden, doen mensen het." Als voorbeeld noemt Carmack 3D-graphics, die nu voor iedereen mogelijk zijn, maar twintig jaar geleden "maar door een paar mensen in de industrie gedaan konden worden."

Focus op techniek

Carmack meldt verder dat hij vindt dat zijn ontwerpvaardigheden zich sinds Quake 3 niet verder hebben ontwikkeld. Hij houdt zich dan ook meer bezig met de technische kant van game-ontwikkeling, zoals bij het in 2011 verschenen Rage en het aankomende The Evil Within. Ook werkt hij in zijn vrije tijd aan een ruimteprogramma waarbij hij raketten de ruimte in schiet. Hij speelt nog wel games, maar geniet vooral van mobiele games in plaats van de grotere en ingewikkelde PC- en consolegames. Dit heeft vooral te maken met hoe zijn visie over games is veranderd nadat hij kinderen heeft gekregen.