Carmack en 3DAP over lighting | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Naar aanleiding van de tech demo van Doom 3 is Hellchick, een medewerkster van 3D Action Planet een beetje erg veel onder indruk geraakt van deze game. Of in ieder geval van zijn engine. Een erg bijzondere feature aan deze engine is de lighting. En daar gaat dit artikel over. John Carmack himself heeft ze ook een paar vragen gesteld, en zijn quotes zijn er ook in verwerkt.

Op dit moment lijkt licht/schaduwwerking erg realistisch, als je bijvoorbeeld kijkt naar een game als Quak 3: Arena. Het ziet er natuurlijk uit, maar dat is het niet. Er worden gewoon donkere plekken gemaakt op bepaalde stukken, maar bij bewegende objecten kloppen deze niet. Stukken worden niet donker omdat er iets voor staat. Het is gewoon erg lastig om de computer 3D te laten denken. Het blijft allemaal 2 dimensies.

De echte natuurwetten van licht en schaduw kun je hier vinden. Doom 3 houdt zich niet precies aan deze wetten, maar het is een stuk beter. Het zorgt er namelijk voor dat de verschillende manieren waarbij de lichtstralen berekend worden in de Quake 3 engine dezelfde resultaten geven.Take a look at the character models in the tech demo; notice how detailed and intricate they are. id Software is no slouch when it comes to the artistic side of games in addition to the tech, so it's no surprise that the models in the new tech demo look fantastic. But with such detail and intricacy, you have to wonder if developers will have to spend more time developing them to get the most out of the tech, thus spending more development time and money to do so. Will small developers be able to afford that? Even id Software, a team that's always been kept fairly small under Carmack's direction, has recently hired more artists (albeit they needed to to fill the hole after Paul Steed left). Het grote probleem bij dit alles is, dat games steeds realistischer gaan worden. En dan niet zoals we dat nu zien, maar ze houden zich meer aan de wetten van de natuur. Om dit soort dingen te kunnen berekenen en maken heb je meer en intelligentere mensen nodig. Dit kost veel meer geld, en de schrijfster is dan ook bang dat de kleine bedrijfjes het nooit bij kunnen benen. En dat sommige kindertjes en volwa enen het verschil tu en echt en nep niet meer kunnen onderscheiden...
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou