De studie, onder leiding van Toby Walsh, stelt dat Candy Crush behoort tot de groep van NP-moeilijke wiskundige problemen, een van de moeilijkste varianten van problemen waar oplossingen voor te vinden zijn. Dit type problemen worden ingewikkelder en moeilijker op te lossen, zodra het probleem in omvang toeneemt. Een ander voorbeeld van NP-moeilijke problemen is bijvoorbeeld het maken van routeplanningen.

Door kleinere onderdelen van het probleem aan te pakken, is het grotere probleem op te lossen. In het geval van Candy Crush is dat volgens de wetenschappers het aan elkaar koppelen van drie gelijkwaardige snoepjes. Hierin ligt volgens Walsh ook mogelijk de aantrekkingskracht van de game: "Candy Crush is rekenkundig gezien moeilijk om op te lossen."

Candy Crush heeft ondertussen meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Over het afgelopen jaar wist maker King 400 miljoen euro winst te boeken. Momenteel is King een beursgang aan het voorbereiden, waarmee de waarde van het bedrijf op een geschatte zeven miljard dollar komt te liggen.