Epic's Fortnite krijgt drie verschillende campagnes die respectievelijk 10, 20 en 50 uur duren. In de game lopen spelers online door een automatisch gegenereerde spelwereld waarin ze overdag een fort moeten bouwen, omdat 's nachts demonen uit portalen komen. Spelers kunnen een apparaat genaamd de Atlas gebruiken om deze portalen te sluiten. Ondertussen moet het fort verdedigd worden. Uiteindelijk moeten tijdens de nacht alle portalen gesloten worden en is het zaak om de dag erna alle schade aan het fort te herstellen voordat de avond valt.

Spelers beginnen de game met een simpele plank waar een spijker uit steekt. Hiermee kunnen bomen gekapt worden om hout te verzamelen, rotsen gebroken worden en auto's kapotgemaakt worden om materialen te verzamelen. Hoe sterker spelers worden, hoe meer materialen, bouwplattegronden en wapens zij kunnen ontdekken. Veel wapens en gereedschappen kunnen ook gemaakt worden met allerlei materialen.

Wanneer er bijvoorbeeld een fort gebouwd moet worden, is er de keuze uit verschillende materialen. Deze variëren in hoeveel bescherming ze bieden. Spelers kunnen ook ramen en vallen met stekels, elektrisch gaas of gifwolken maken. 

Epic heeft tot op heden vier klassen onthuld. De Constructor is een snelle bouwer, de Ninja heeft een dubbelsprong en sterke aanvallen, de Commando is goed in alle soorten gevechten en heeft vuurwapens en de Scavenger kan sneller materialen vinden en verzamelen. Volgens Game Informer worden er na de release van de game meer klassen toegevoegd.

Fortnite werd onlangs opnieuw onthuld als een free-to-play-titel. Hoe het verdienmodel er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu inschrijven voor de alfafase.