Halo 2 was de opvolger van de game die de Xbox wereldwijd op de kaart zette, en werd over het algemeen goed ontvangen. Toch knaagde er iets. Na het uitspelen van de game hadden veel gamers het gevoel dat het geheel niet zo legendarisch was als zijn illustere voorganger, en dat was voor een groot deel de schuld van het anticlimactische einde.

Bungie heeft dit nu zelf toegegeven tegenover Edge Magazine, en gaat tamelijk ver in de zelfkritiek. Een greep uit de uitspraken van de ontwikkelaars:

"Halo 2 is veel minder geworden dan wat het had kunnen en had moeten zijn. Ik vind het verschrikkelijk als ik daar aan denk."

"Zelfs de multiplayer van Halo 2 is een schim van wat het had kunnen en moeten zijn. Ik kan het gewoon niet spelen. Ik kan het verdomme niet."

Gelukkig beloven de makers dat ze minder strakke deadlines voor Halo 3 hebben, en dat ze flexibeler en sneller kunnen werken. De mannen van Bungie zijn erg blij met de ontwikkeling van Halo 3, en aangezien ze in ieder geval erg zelfkritisch zijn, lijkt het erop dat het met Halo 3 de goede richting op gaat.

Lees nog enkele uitspraken, waaronder het glasheldere "We screwed up", over Halo 2 en Halo 3 hier.

Halo 2