Volgens Jarrard was het de bedoeling dat Halo 4 ontwikkeld zou worden en dat de game begon met de Master Chief die wakker werd uit zijn cryo-slaap. "We hebben voordat we aan Reach begonnen verschillende concepten bedacht. Daar zat een concept voor Halo 4 bij, waarin Master Chief wakker werd en het verhaal vanaf daar verder zou gaan."

Jarrard gelooft dat de keuze van Bungie om zich te richten op het verhaal voor de eerste Halo-game een goede keuze is: "Het was voor het team gewoon niet interessant om verder te gaan waar [Halo 3] eindigde en al die extra bagage mee te nemen. Dit voelde als een bevrijding. Voorheen hadden de ontwikkelaars het alleen maar over de trilogie en de taak om alle thema's met elkaar te verbinden."

Volgens Jarrard voelt het ontwikkelen van een compleet nieuwe game in het Halo-universum hetzelfde als de ontwikkeling van het vorig jaar verschenen Halo: ODST. "[De ontwikkeling van] Halo: ODST was ook fijn omdat er iets totaal anders gedaan kon worden en het volkomen op zichzelf staat. Maar we gaan niet een aantal deuren opengooien die niet meer dicht kunnen. Aan het einde kunnen mensen terug gaan naar de trilogie en die beter begrijpen, maar het is niet nodig." Jarrard bevestigde ook nogmaals dat Master Chief niet in Halo: Reach zit. De game komt op 14 september uit op de Xbox 360.