Brütal Legend mocht geen RTS heten | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Dit blijkt uit een artikel bij GamaSutra waarin Double Fine terugblikt op de ontwikkeling van hun spel. Zowel de eerste uitgever van het spel, Vivendi Games, als Electronic Arts, dat het spel uiteindelijk op de markt bracht, kozen ervoor om het spel te positioneren als een actiegame.

Veel gamers kwamen er zo pas na aanschaf achter dat Brütal Legend geen God of War-achtige game was, maar een spel in een semi-open wereld waarin naast zelf vechten ook manschappen aangestuurd moesten worden.

Uitgeverswi el

Aanvankelijk had Double Fine zeer goed contact met uitgever Vivendi. "Ze begrepen in tegenstelling tot andere uitgevers wat voor spel het was, en tekenden voor wat ze wisten dat het zou gaan worden." Toen Vivendi fuseerde met Activision, verloor Double Fine het contact met zijn uitgever, wat het team demoraliseerde. "De onzekerheid duurde maanden, terwijl de teamleiding continu het team motiveerde om hun mijlpalen te halen, zagen ze hoe de kas leegstroomde zonder betalingen van de uitgever."

Uiteindelijk moest Double Fine via een persbericht horen dat Activision niet met Brütal Legend verder wilde. De ontwikkelaar ging op zoek naar een nieuwe uitgever en kwam terecht bij Electronic Arts. Later zou Activision aan aanklacht indienen tegen Double Fine waarin het beweerde de rechten nog steeds te bezitten. De aanklacht werd uiteindelijk geschikt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou