Met de komst van Half-Life 2 vroegen sommige gamers zich af of Valve de bron code van de oude Half-Life zou vrijgeven, net zoals id Software deed met Quake en Quake 2. Gabe Newell heeft echter laten weten dat men dit niet van plan is, doordat cheaters dit zouden misbruiken en het feit dat Counter-Strike nog steeds zeer populair is. En dat is jammer, want zodoende zullen we bijvoorbeeld nooit een Half-Life Tenebrae versie zien.Hoaxer: Will there be any weather effects (in Half-Life 2)? Gabe Newell: Yes (rain, fog, snow ...). Weather effects are traditionally implemented with a combination of sprites, particles, screen space effects, detailed props, and these sub-systems will make it very easy for MODers to either use our weather effects, modify our weather effects, or create their own. Weather gets more interesting when you start tying it to game logic and physics - for example one of the developers built a mini-tornado that not only looked like a tornado, it would push the player around, and pick up everything that was light enough and swirl it around. Verder laat Gabe Newell in dit interview weten dat het een slecht idee is om op de G-man te schieten, dat de helft van de oude Half-Life monsters ook in HL2 zullen zitten, dat het mogelijk is om levende dieren met het manipulator wapen op te pakken, dat de G-man een hermafrodiet is en nog veel meer.