Ondanks inspanningen van verschillende software huizen loopt het grote publiek nog steeds niet echt warm voor adventure games. Volgens Revolution Software ligt dit niet aan de gamers, maar aan het genre zelf. De games gaan niet mee met hun tijd. De introductie van 3D graphics heeft er alleen maar voor gezorgd dat de adventures met het antieke concept omgezet worden in 3D. De daadwerkelijke mogelijkheden die de huidige PC's en consoles bieden worden absoluut niet benut.

Met Broken Sword: the Sleeping Dragon gaat dit veranderen. Het vinden, oppakken en combineren van objecten is niet de belangrijkste bezigheid in dit spel; er zal meer op de praktische kanten van de puzzels gelet worden. Zo dienen problemen opgelost te worden als 'hoe kom ik deze kamer in?'. Voor een uitgebreid voorbeeld, zie de quote:Early in the game, the player sees a computer hacker, Vernon, being shot by a woman who appears to have been Nico. Now Nico has arrived at the same apartment. She checks a piece of paper that she is holding and looks at the numbers on the doors leading off the landing. She is about to knock on one of the doors when she hears three gunshots from inside the apartment. The camera cuts to show a look of horror cross her face.

Nico walks cautiously, looking around as she moves. The music creates a mood of tension and anticipation. The landing has a full-length window that overlooks the street. Nico opens the window and walks out a small balcony. She tries to grab the ledge above her but finds that it is too high. She pulls a flower box away from the edge of the ledge and can now step onto it. Jumping up she grabs the ledge. From here she can pull herself up onto the balcony above. Dankzij de directe besturing via het toetsenbord of gamepad zal er nauwelijks verschil zijn in de versies voor de verschillende platformen. We zullen nog wel even geduld moeten hebben, pas aan het einde van 2003 zal Broken Sword 3 in de winkels liggen. Voor nu zullen we het moeten doen met dit interview.