Nieuws
activision blizzard xbox

Britse waakhond start onderzoek naar Activision Blizzard-overname Microsoft

Kijkt of ‘de deal concurrentie tegenwerkt’

Geschreven door Marvin Toepoel op
De Britse concurrentiewaakhond start vandaag officieel een onderzoek naar Microsofts overname van Activision Blizzard.

Het is een van de eerste onderzoeken van een grote concurrentiewaakhond naar de Activision Blizzard-deal, zo meldt CNBC. De deal werd in januari aangekondigd en er gaat 68,7 miljard dollar mee gemoeid.

In een statement meldt de waakhond, Competition and Markets Authority (CMA), dat hij onderzoekt “of de deal concurrentie tegen zou werken en voor negatieve uitkomsten kan zorgen voor consumenten, bijvoorbeeld door hogere prijzen, lagere kwaliteit of beperktere keuzemogelijkheden.”

De CMA heeft zichzelf een deadline opgelegd: 1 september. Voor die tijd moet de waakhond met een uitspraak komen. Daarvoor gaat het onder andere om de tafel met betrokken derde partijen, en die consultatie moet tot 20 juli duren.

Het starten van een onderzoek van de Britse concurrentiewaakhond is niet direct reden voor paniek voor Microsoft en Activision Blizzard. Bij zulke grote overnames, waarbij een van de grootste spelers in de gamesindustrie een andere grote speler overneemt, is een onderzoek naar de mogelijke impact op de concurrentie binnen die industrie vaak een gegeven. Mocht het onderzoek uitwijzen dat de overname wel degelijk concurrentie beperkt, of op een andere manier consumenten benadeelt, dan zal het in eerste instantie alleen invloed hebben op Microsofts bedrijfsvoering in het Verenigd Koninkrijk.

Bron: CNBC

Dit artikel delen:

Lees meer

Horizon Forbidden West-patch voegt VRR en 120 hz-modus toe Intels 7 nm chips starten massaproductie in tweede helft 2022
9

Reacties op: Britse waakhond start onderzoek naar Activision Blizzard-overname Microsoft

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Leshrac

    • 6 juli 2022 15:45
    Lagere kwaliteit kan bijna niet, dus wat dat betreft zitten ze goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 6 juli 2022 16:27
    Lagere kwaliteit?

    HAhah ik denk dat dit eerder nog in het voordeel zou uitpakken.
    Betere games, mogelijk ook weer meer vernieuwing.

    Daarbij is dit logisch want bij grote overnames wordt dit altijd gedaan. Ook de EU en in de VS en waarschijnlijk in andere delen van de wereld zullen hier over buigen.

    Maar kwa terug uit gang kan dit bijna niet. Ik denk dat een overnam en met de schop door Activision en blizzard heen jagen een goed idee is.
    Mogelijk ook die 2 weer opsplitsen en los door laten gaan zou mogelijk best goed zijn.
    Maar ja dat zullen aandeelhouders niet goed vinden denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 6 juli 2022 16:48
    @watashi wa maurice desu. Aandeelhouders zijn straks niet meer relevant. Als ms ze uit koopt dan is ms volledig eigenaar van alle aandelen en is ABK een onderdeel van ms. Het beste voor ABK is in mijn optiek niet om die weer uit elkaar te halen maar om iemand aan het roer te zetten die weer zorgt voor kwaliteit in games ipv alleen maar aan geld denkt zoals die Kotick nu doet. En dan nog moet er veel werk gebeuren met name binnen blizzard. Alle mensen met talent en kwaliteit zijn er in de loop der jaren weg gelopen en die heb je niet zo maar weer terug. Dus het kan nog wel een aantal jaar duren voor er weer wat uit blizzard komt en of dat kwaliteit hoogstaand is zoals uit de gouden tijd verwacht ik niet nee, maar ze zijn nog te redden, dus ik hoop dat die deal er door komt en dat blizzard weer uit dat diepe dal komt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 juli 2022 18:42
    @Lavalera heb je diablo 4 gezien, game ziet er geweldig uit heb er zin in. Ik hooo eerder dat Phil spencer iemand aanstelt die de boel runt maar ook niet te veel vrijheid geeft, sommige studios binnen micro kunnen daar goed mee om andere 3 stuk van 23 niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 6 juli 2022 19:03
    @hulstpower oh ja diablo 4 ziet er tot nu toe geweldig uit en als het waar weet te maken wat het belooft ga ik er van genieten. Maar diablo 3 hebben ze ook jaren nodig gehad voor die pas echt goed was, diablo 2 resurrected was ook een drama op release, je kon niet spelen. Daarbij al het negatieve nieuws over immortal en dat maakt me allemaal wat minder positief dan de beelden doen geloven. Maar goed ik laat me graag verrassen en hoop op een mega gave diablo. Dan ga ik met de vrouw samen uren samen me vermaken.

    En ik hoop inderdaad ook dat er een goed iemand op ABK komt te zitten, ze hebben de ips en nog talent dus als ze echt willen kunnen ze daar met de juiste leiders wat succesvol van maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 juli 2022 19:55
    @Lavalera denk dat het met micro aan het stuur met de mensen die ze nu hebben wel goed komt. Er zalaltijd wel wat spelen de ene studio zal goed draaien en sommige wat minder maar denk dat blizzard gewoon weer blizzard kan zijn voordat het bij activsion kwam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 6 juli 2022 18:48
    @Lavalera

    Mmm ja of de gouden tijd van beiden bedrijven ooit terug komt is maar de vraag.
    Activision stond ooit aan de pioniers tijd van gamen. De eerste indie ontwikkelaar. Want voorheen brachten enkel de eigen merken eigen games uit maar Activision lukte het om zelfstandig ook uit te mogen brengen.
    Nu zijn ze dat indie status al lang boven maar ze missen ook wel de drive die ze in de jaren 80 en zelfs nog 90 hadden. En ja daar geef ik Call of Duty de schuld van.
    Ik snap hun keuze om dat te melken. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat leuk vind.
    Vroeger stonden ze voor betere kwaliteit dan bijvoorbeeld Atari zelf.
    Tegenwoordig zijn zij geworden wat Atari was. Snel dingen uitbrengen wat een beetje grijze massa is kwa kwaliteit.

    En blizzard ook wel. Hun beste tijd komt ook niet meer terug. Dat is wel duidelijk met de warcraft 3 remaster.

    Dus inderdaad denk ik dat het ook enkel beter kan worden. Ook voor de werknemers want ik kan me niet indenken dat MS hier niet even goed met de bezem doorgaat. Oftewel mensen uitkopen en dan nieuwe mensen zelf plaatsen of vanuit de teams laten komen.

    We zullen zien. Ik denk overigens ook niet dat ze deze bedrijven zullen splitsen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • BadPlayerOnr

    • 6 juli 2022 20:09
    Voor de gamers is het beter als het niet door gaat. Ik heb geen probleem dat Xbox, PlayStation en Nintendo ontwikkelaars opkopen. Maar Xbox koopt Publishers op en dat kan alleen maar nadelig uitpakken voor de gamers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 6 juli 2022 23:38
    Britse waakhond, hopelijk kan hij ook spreken anders is het zo lastig communiceren.